23948sdkhjf

9 miljarder – seniorernas julklappspott

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Endast var fjärde senior önskar sig dock en klapp själv men då vill de ha en upplevelse.

Av de allra flesta seniorer (+55 år), köper 94 procent julklappar till andra. Och det till ett värde på cirka nio miljarder kronor per år. Det visar den senaste Seniorbarometern, en undersökning genomförd av medlemsföretaget Smart Senior, där över 7 600 seniorer medverkat.

Var fjärde senior (+55 år) önskar sig julklappar och då är det upplevelser av något slag som toppar önskelistan.

Seniorerna står för två tredjedelar av den svenska köpkraften. Resultatet omräknat på totalt tre miljoner svenska seniorer visar att de spenderar cirka nio miljarder kronor på julklappar, varje år.

-       Var åttonde svensk senior köper julklappar för minst 6 000 kronor, det är uppseendeväckande. Här sker en gigantisk överföring av förmögenhet mellan generationerna, varje år, säger Mathias Lang, vd för Smart Senior.

De flesta, 60 procent uppger i den internetbaserade undersökningen att de planerar att spendera lika mycket på klappar som tidigare år. 25 procent tänker minska summan de spenderar på julklappar.

- Den minskning som uppges i inköp av julklappar bland seniorerna är i relation till samhället i stort. Vi svenskar har överlag en vision om att minska vår konsumtion generellt, och seniorerna är inget undantag, säger Mathias Lang.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Japansk detaljhandelskedja till Sverige

Usupso med över 1 000 butiker världen över har öppnat i Triangeln.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Nyhetsbrev

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Arkiv

Här expanderar Jysk

Butik 140 för optikkedjan

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Ikeas testkoncept läggs ned

Twilfit till Åhléns

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.122