9 miljarder – seniorernas julklappspott

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Endast var fjärde senior önskar sig dock en klapp själv men då vill de ha en upplevelse.

Av de allra flesta seniorer (+55 år), köper 94 procent julklappar till andra. Och det till ett värde på cirka nio miljarder kronor per år. Det visar den senaste Seniorbarometern, en undersökning genomförd av medlemsföretaget Smart Senior, där över 7 600 seniorer medverkat.

Var fjärde senior (+55 år) önskar sig julklappar och då är det upplevelser av något slag som toppar önskelistan.

Seniorerna står för två tredjedelar av den svenska köpkraften. Resultatet omräknat på totalt tre miljoner svenska seniorer visar att de spenderar cirka nio miljarder kronor på julklappar, varje år.

-       Var åttonde svensk senior köper julklappar för minst 6 000 kronor, det är uppseendeväckande. Här sker en gigantisk överföring av förmögenhet mellan generationerna, varje år, säger Mathias Lang, vd för Smart Senior.

De flesta, 60 procent uppger i den internetbaserade undersökningen att de planerar att spendera lika mycket på klappar som tidigare år. 25 procent tänker minska summan de spenderar på julklappar.

- Den minskning som uppges i inköp av julklappar bland seniorerna är i relation till samhället i stort. Vi svenskar har överlag en vision om att minska vår konsumtion generellt, och seniorerna är inget undantag, säger Mathias Lang.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv
1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.327