23948sdkhjf

9 miljarder – seniorernas julklappspott

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Endast var fjärde senior önskar sig dock en klapp själv men då vill de ha en upplevelse.

Av de allra flesta seniorer (+55 år), köper 94 procent julklappar till andra. Och det till ett värde på cirka nio miljarder kronor per år. Det visar den senaste Seniorbarometern, en undersökning genomförd av medlemsföretaget Smart Senior, där över 7 600 seniorer medverkat.

Var fjärde senior (+55 år) önskar sig julklappar och då är det upplevelser av något slag som toppar önskelistan.

Seniorerna står för två tredjedelar av den svenska köpkraften. Resultatet omräknat på totalt tre miljoner svenska seniorer visar att de spenderar cirka nio miljarder kronor på julklappar, varje år.

-       Var åttonde svensk senior köper julklappar för minst 6 000 kronor, det är uppseendeväckande. Här sker en gigantisk överföring av förmögenhet mellan generationerna, varje år, säger Mathias Lang, vd för Smart Senior.

De flesta, 60 procent uppger i den internetbaserade undersökningen att de planerar att spendera lika mycket på klappar som tidigare år. 25 procent tänker minska summan de spenderar på julklappar.

- Den minskning som uppges i inköp av julklappar bland seniorerna är i relation till samhället i stort. Vi svenskar har överlag en vision om att minska vår konsumtion generellt, och seniorerna är inget undantag, säger Mathias Lang.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Nyhetsbrev

Jollyroom plockar in kapital

Arkiv

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Från Miinto till Zalando

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.175