23948sdkhjf

RNB ökar digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 29 procent. Polarn O. Pyret har stärkts, Brothers och herrmodesatsningarna på nätet ökade försäljningen medan varuhusverksamheten går trögt, enligt rapporten för första kvartalet.

Nettoomsättningen för modekoncernen RNB, Retail and Brands, uppgick till 583 miljoner kronor (584) för årets första kvartal, september till november, i det brutna räkenskapåret.

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade under kvartalet med 0,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 40 miljoner kronor (46) och resultatet efter skatt uppgick till 45 miljoner kronor (58).  I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkas av högre marknadsföringskostnader. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 62 miljoner kronor (38). Det var ett händelserikt kvartal för modekoncernen som fotsättet att göra investeringar digitalt. Koncernens e-handelsförsäljning uppgick till 40 miljoner kronor under kvartalet vilket är en ökning med 29 procent mot föregående år.Under kvartalet förvärvades nätmodeaktören Frontmen.com och därtill inleddes samarbete med Boozt som blir exklusiv partner för Polarn O. Pyret som komplement till kedjans butiksverksamhet. 

För första gången särredovisas Man of a Kind vars försäljning under kvartalets uppgick till 3 miljoner kronor, vilket överstiger försäljningen under hela förra verksamhetsåret. Men satsningen kostar och koncern redovisar ett negativt rörelseresultat för kvartalet på -3 miljoner kronor. 

Polarn O. Pyret visar förbättrat resultat och rörelseresultatet uppgick till 34 miljoner för första kvartalet vilket var 4 miljoner kronor bättre än fi fjol. Försäljningen under kvartalet ökade med 2,8 procent i jämförbara butiker i Sverige och den finska marknaden bidrar positivt medan utvecklingen i Norge betecknas som svag.

Brothers ökade försäljningen men redovisar ett  rörelseresultat på 7 miljoner vilket är 8 miljoner sämre än motsvarande kvartal föregående år.Ökad fokus läggs på e-handel och därtill väntar nya butiker. En butik öppnades för konceptet i Hallarna under kvartalet. För varuhusverksamheten var kvartalet trögare och försäljningen i jämförbara butiker minskade med 2,1 procent. Särskilt i Stockholm då koncernen i rapporten skyller minskade försäljning om 3,6 procent på bland annat byggkaos i innerstaden. 

Lina Söderqvist anställdes under kvartalet till nya vd för varuhusverksamheten  Departments & Stores och tillträder i april 2018.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.292