23948sdkhjf

RNB ökar digitalt

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 29 procent. Polarn O. Pyret har stärkts, Brothers och herrmodesatsningarna på nätet ökade försäljningen medan varuhusverksamheten går trögt, enligt rapporten för första kvartalet.

Nettoomsättningen för modekoncernen RNB, Retail and Brands, uppgick till 583 miljoner kronor (584) för årets första kvartal, september till november, i det brutna räkenskapåret.

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade under kvartalet med 0,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 40 miljoner kronor (46) och resultatet efter skatt uppgick till 45 miljoner kronor (58).  I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkas av högre marknadsföringskostnader. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 62 miljoner kronor (38). Det var ett händelserikt kvartal för modekoncernen som fotsättet att göra investeringar digitalt. Koncernens e-handelsförsäljning uppgick till 40 miljoner kronor under kvartalet vilket är en ökning med 29 procent mot föregående år.Under kvartalet förvärvades nätmodeaktören Frontmen.com och därtill inleddes samarbete med Boozt som blir exklusiv partner för Polarn O. Pyret som komplement till kedjans butiksverksamhet. 

För första gången särredovisas Man of a Kind vars försäljning under kvartalets uppgick till 3 miljoner kronor, vilket överstiger försäljningen under hela förra verksamhetsåret. Men satsningen kostar och koncern redovisar ett negativt rörelseresultat för kvartalet på -3 miljoner kronor. 

Polarn O. Pyret visar förbättrat resultat och rörelseresultatet uppgick till 34 miljoner för första kvartalet vilket var 4 miljoner kronor bättre än fi fjol. Försäljningen under kvartalet ökade med 2,8 procent i jämförbara butiker i Sverige och den finska marknaden bidrar positivt medan utvecklingen i Norge betecknas som svag.

Brothers ökade försäljningen men redovisar ett  rörelseresultat på 7 miljoner vilket är 8 miljoner sämre än motsvarande kvartal föregående år.Ökad fokus läggs på e-handel och därtill väntar nya butiker. En butik öppnades för konceptet i Hallarna under kvartalet. För varuhusverksamheten var kvartalet trögare och försäljningen i jämförbara butiker minskade med 2,1 procent. Särskilt i Stockholm då koncernen i rapporten skyller minskade försäljning om 3,6 procent på bland annat byggkaos i innerstaden. 

Lina Söderqvist anställdes under kvartalet till nya vd för varuhusverksamheten  Departments & Stores och tillträder i april 2018.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079