23948sdkhjf

RNB ökar digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Koncernens e-handelsförsäljning ökade med 29 procent. Polarn O. Pyret har stärkts, Brothers och herrmodesatsningarna på nätet ökade försäljningen medan varuhusverksamheten går trögt, enligt rapporten för första kvartalet.

Nettoomsättningen för modekoncernen RNB, Retail and Brands, uppgick till 583 miljoner kronor (584) för årets första kvartal, september till november, i det brutna räkenskapåret.

Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige ökade under kvartalet med 0,6 procent. Rörelseresultatet uppgick till 40 miljoner kronor (46) och resultatet efter skatt uppgick till 45 miljoner kronor (58).  I rapporten skriver bolaget att resultatet påverkas av högre marknadsföringskostnader. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten var 62 miljoner kronor (38). Det var ett händelserikt kvartal för modekoncernen som fotsättet att göra investeringar digitalt. Koncernens e-handelsförsäljning uppgick till 40 miljoner kronor under kvartalet vilket är en ökning med 29 procent mot föregående år.Under kvartalet förvärvades nätmodeaktören Frontmen.com och därtill inleddes samarbete med Boozt som blir exklusiv partner för Polarn O. Pyret som komplement till kedjans butiksverksamhet. 

För första gången särredovisas Man of a Kind vars försäljning under kvartalets uppgick till 3 miljoner kronor, vilket överstiger försäljningen under hela förra verksamhetsåret. Men satsningen kostar och koncern redovisar ett negativt rörelseresultat för kvartalet på -3 miljoner kronor. 

Polarn O. Pyret visar förbättrat resultat och rörelseresultatet uppgick till 34 miljoner för första kvartalet vilket var 4 miljoner kronor bättre än fi fjol. Försäljningen under kvartalet ökade med 2,8 procent i jämförbara butiker i Sverige och den finska marknaden bidrar positivt medan utvecklingen i Norge betecknas som svag.

Brothers ökade försäljningen men redovisar ett  rörelseresultat på 7 miljoner vilket är 8 miljoner sämre än motsvarande kvartal föregående år.Ökad fokus läggs på e-handel och därtill väntar nya butiker. En butik öppnades för konceptet i Hallarna under kvartalet. För varuhusverksamheten var kvartalet trögare och försäljningen i jämförbara butiker minskade med 2,1 procent. Särskilt i Stockholm då koncernen i rapporten skyller minskade försäljning om 3,6 procent på bland annat byggkaos i innerstaden. 

Lina Söderqvist anställdes under kvartalet till nya vd för varuhusverksamheten  Departments & Stores och tillträder i april 2018.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Beijer slog kampanjrekord 

Nyhetsbrev

Dubbelöppning för Arken Zoo

Arkiv

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Woody öppnar på Svenska Mässan

Världens största Ikeavaruhus försenat

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125