Kylan lyfte skoförsäljningen

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

I julmånaden fram till och med 20 december ökade skoförsäljningen rejält.

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning av hur försäljningen i fysiska kläd- respektive skobutiker har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december till och med 20 december 2017).

Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 4,5 procent och att försäljningen av skor har ökat med 10,0 procent, jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.

– Skoförsäljningen boostades av snövädret samtidigt som jämförelsesiffrorna för 2016 var svaga. Dessvärre bedömer jag dock inte att ökningen blir så stark när hela december gått utan hamnar runt 6 procent, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström.

– Tendensen att köpa julklapparna sent – om man inte redan köpt dem på Black Friday i november – håller i sig, vilket kan vara en bidragande orsak till den dåliga utvecklingen. Mellandagarnas försäljning bör hjälpa upp siffrorna varför vi räknar med att det visserligen blir en nedgång, men att den stannar på cirka 3 procent, säger Mikael Sandström.

– Baserat på denna bedömning för december kommer vi att på helåret 2017 se en minskad försäljning med 2,4 procent för kläder och 2,5 procent för skor i de fysiska butikerna, avslutar Mikael Sandström.

Utveckling 1-20 december 2017   Prognos december 2017 Prognos 
helåret 2017*
Butiker   Kläder   -4,5% -3,0% -2,4%
Skor   10,0% 6,0% -2,5%

*Helårsprognosen bygger på prognosen för decemberförsäljningen 2017. 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

De tar plats i Linden

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Sibylla öppnar nytt i Västerås

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.214