23948sdkhjf

Så tog Black friday över november

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

November är numera synonymt med Black friday, shoppingdagen som i år slog alla tidigare rekord. Elektronik, bok- och pappershandeln, järn- och bygg och möbelhandeln var månadens vinnare.

Månadens förlorare var leksakshandeln och heminredningshandeln.

Omsättningen för detaljhandeln mätt i löpande priser ökade med 4,2 procent mellan november 2016 och november 2017, visar Detaljhandelsindex för november.

Det är den starkaste tillväxttakten hittills under året. Totalt omsatte detaljhandeln drygt 67 miljarder kronor under månaden pådriven av Black friday.

Dagligvaruhandeln ökade med 2,9 procent, där prishöjningar på livsmedel låg bakom större delen av ökningen. Sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,0 procent – vilket var årsbästa.

Den starka försäljningsökningen i november sker dock på bekostnad av handeln i december, konstaterar Hui research i sin analys av månaden. För sällanköpsvaruhandeln har decembers betydelse minskat. Hui bedömer det högst troligt att den negativa trenden kommer att fortsätta.

Kampanjförsäljningen kan också ske på bekostnad av lönsamheten. Statistiken visar att mer än hälften av sällanköpsvaruhandelns delbranscher uppvisade en negativ prisutveckling under november. Detta kan givetvis kompenseras av en högre försäljningsvolym men huruvida så är fallet återstår att se, funderar HUI.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Microsoft köper mark i Sverige

Arkiv

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175