Axfood inför papperslösa kvitton

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Digitala kvitton ska spara på miljön.

Inom en snar framtid kommer kunder på Hemköp och Willys slippa få kvitto i handen – och istället få dem digitalt.

Efter ett framgångsrikt pilotprojekt under hösten har Axfood nu bestämt sig för att alla butiker ska kunna erbjuda sina bonuskunder möjligheten att få sina kvitton skickade till sig på nätet, en åtgärd som främst är till för att minska nedskräpningen och spara på miljön.

Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. De flesta slängs direkt i papperskorgen.

– När jag pratat med personalen på Hemköp har de sagt att när det gäller små köp slänger nästan nio av tio bort eller säger nej till kvitto, och när folk storhandlar så är det ungefär hälften som inte vill ha sina kvitton, säger Axfoods presschef, Claes Salomonsson till Fri Köpenskap.

Tanken är att alla butiker ska kunna erbjuda digital kvitton innan sommaren och enligt Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood skulle det kunna innebära stora miljövinster.

– Om kunderna i samtliga våra ca 500 butiker skulle välja digitala kvitton skulle det betyda att vi sparar drygt 255 miljoner papperskvitton om året, säger hon i ett pressmeddelande.

Axfood har ännu inte bestämt sig för om kunderna ska få de digitala kvittona automatiskt eller om de måste trycka på en knapp för att välja det digitala alternativet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Helomvändning krävs för Lindex

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pricer ökar omsättningen

Nya chefer på Loomis

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Hoppfulla ministrar efter möte

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202