23948sdkhjf

Stärkt VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen ökade försäljning i jämförbara butiker under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Resultatet förbättrades rejält under perioden.

Koncernens nettoomsättning uppgick till 216,8 miljoner kronor (212,9) vilket en ökning med 3,9 miljoner kronor under det första kvartalet, september till november. Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 4 procent under perioden.

Bruttovinstmarginalen stärktes och uppgick till 58,2 procent (57,1) Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (9,9), en förbättring med 6,8 miljoner kronor.

Resultat efter skatt uppgick till 9,5 miljoner kronor (5,2).

Under kvartalet nyöppnades Accent i Linköping med nytt butikskoncept och därtill fick butiker för koncernens koncept Accent och Rizzo nya affärslägen i köpcentrumet Hansa i Malmö.

Butiken för Rizzo på Biblioteksgatan i Stockholm, som sedan 2016 var under ombyggnad, drabbades av brand i november 2017 och kommer inte kunna öppnas enligt plan till våren.

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att höstens kampanjer som Rizzos 40-årsfirande och Black Friday gynnat försäljningen väl. Enligt plan har koncernen rensat i det fysiska butiksbeståndet och av planerad stängning om 35 mindre och olönsamma butiker har21 butiker stängts.

Nu fortsätter koncernen att arbeta med det digitala erbjudandet och enligt vd Jonas Ottosson ökar försäljningen i e-handeln snabbt. Under kvartalet har koncernen levererat en lösning för kundbeställningar i butik.

Antalet butiker uppgick till 127 jämfört med 131 butiker föregående år.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Här öppnar XXL

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.745