23948sdkhjf

Stärkt VRG

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sko- och accessoarkoncernen ökade försäljning i jämförbara butiker under det första kvartalet i det brutna räkenskapsåret. Resultatet förbättrades rejält under perioden.

Koncernens nettoomsättning uppgick till 216,8 miljoner kronor (212,9) vilket en ökning med 3,9 miljoner kronor under det första kvartalet, september till november. Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 4 procent under perioden.

Bruttovinstmarginalen stärktes och uppgick till 58,2 procent (57,1) Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (9,9), en förbättring med 6,8 miljoner kronor.

Resultat efter skatt uppgick till 9,5 miljoner kronor (5,2).

Under kvartalet nyöppnades Accent i Linköping med nytt butikskoncept och därtill fick butiker för koncernens koncept Accent och Rizzo nya affärslägen i köpcentrumet Hansa i Malmö.

Butiken för Rizzo på Biblioteksgatan i Stockholm, som sedan 2016 var under ombyggnad, drabbades av brand i november 2017 och kommer inte kunna öppnas enligt plan till våren.

I rapporten skriver vd Jonas Ottosson att höstens kampanjer som Rizzos 40-årsfirande och Black Friday gynnat försäljningen väl. Enligt plan har koncernen rensat i det fysiska butiksbeståndet och av planerad stängning om 35 mindre och olönsamma butiker har21 butiker stängts.

Nu fortsätter koncernen att arbeta med det digitala erbjudandet och enligt vd Jonas Ottosson ökar försäljningen i e-handeln snabbt. Under kvartalet har koncernen levererat en lösning för kundbeställningar i butik.

Antalet butiker uppgick till 127 jämfört med 131 butiker föregående år.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Lokalbyte för Esprit

Biltema bemöter Uppdrag Gransknings kritik: "Vi är en god samhällsaktör"

Apotekarns i ny miljö

Lindexaktuell designer lanserar barnkläder

Jula i god form

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

Nyhetsbrev

Så mycket ska Sportamore växa

Arkiv

Stärkt Nelly – ökad omsättning och förbättrat resultat

Byggmax minskar förlusten: "Bra start på året"

Katrineholm förbjuder tiggeri

Coop levererar nätmat till flygplatsen: ”Mycket mer på gång”

Premiär för Åhléns nya skönhetssatsning

Bättre än väntat för Zalando – positiv vinstvarning

Lämnar Sealife för Improove

Föreslås till Bygghemmas styrelse

Hyvlade timmar i Norrköping återställda

Rusta höjer ribban: 19 butiker nästa verksamhetsår

”Vi lägger in en extra växel”, säger etableringschefen Peter Jansen.

Picadeli fortsätter expandera

Krönika
Därför ökar mobilerna försäljningen i butik

Samarbete ger ny fackhandelskedja inom vitvaror och hemelektronik: ”Helt rätt i tiden”

Bland annat byter närmare 100 Audio Video-butiker namn till Elon Ljud & Bild när Elon Group och Electra Gruppen inleder samarbete.

Butikerna hyllar vårbudgeten

Så sålde Clas Ohlson

Handlarna mer optimistiska – skatteåterbäring och påsk väcker vårhopp

Här öppnar ny aktör premiumdestination för sport

Snart 50 butiker för bygghandelskedjan

Lågprismodekedja i konkurs

Kafferabatt minskar engångsmuggar

Ica bygger nytt e-handelslager i Göteborg

Vasakronans vd lämnar efter 11 år

Så mycket väntas påsken sälja för

Föreslås till skohandlaren

Vd-skifte hos Oscar Jacobson

Svensk Handel om höjd kemikalieskatt: "Glädjekalkyl"

H&M inför beloppsgräns för fri frakt

Debenhams på konkursens rand

Synsam till Femman

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.109