23948sdkhjf

AMF till NRF

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

– Just nu är det kundernas köpbeteende som driver utvecklingen. Vi som fastighetsägare måste fatta vad som händer för att kunna hänga med i svängarna, säger Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter till Dagens Handel som fångar honom på väg till stora retailmässan NRF i New York.

14-16 januari flockas detaljhandelsintresserade från hela världen i Javits Convention Center i New York för den årliga stora detaljhandelsmässan NRF. Hit kommer hela spektrat av retailers, techbolag, fastighetsbolag och varumärkesutvecklare för nya kontakter och insikter. Årets tema är Redefining retail.

Ett av de bolag som kommer att vara på plats i år är svenska fastighetsbolaget AMF Fastigheter.

– Jag är i första hand där för att lyssna. Jag tror vi fastighetsbolag måste bli mycket bättre på det, både på att lyssna på våra hyresgäster och på deras slutkunder, säger Mats Hederos.

Tiden är förbi när ett fastighetsbolag kunde nöja sig med att enbart hyra ut lokaler. Nu handlar det om att erbjuda mer än så. Hyresgästerna och deras besökare ska få nya upplevelser och i en tid när handeln transformeras blixtsnabbt gäller det att hänga med också för fastighetsbolagen.

De senaste åren har AMF Fastigheter lagt ner mycket arbete på Urban Escape på Regeringsgatan i Stockholm: fem hus, fyra gator och två torg med arbetsplatser, möten, näringsställen och shopping.

Ett motsvarande projekt, också det på Regeringsgatan med öppning i vår, är The Lobby. Om fokus i det förstnämnda låg på arbetsplatser för snabbväxande bolag handlar det nya projektet mer om handel.

Mats Hederos vill inte avslöja för många detaljer men det rör sig om lokaler mitt emot Mood-gallerian, där såväl fysiska handlare, e-handlare, techbolag som logistikbolag ska skapa ett område som andas framtidens handel.

– Det blir ett test i realtid, säger Mats Hederos.

Det var för tio år sedan som AMF Fastigheter började planera Mood-gallerian i Stockholm. Många höjde på ögonbrynen över det stora inslaget av restauranger och caféer. Något som visade sig funka väl och som numera är en vanlig strategi.

– Handelns transformering inte gått så snabbt som vi trodde då, men nu har den å andra sidan accelererat, säger Mats Hederos.

Med analysen kring statsutveckling och arbetsplatser som lett fram till Urban Escape känner Mats Hederos att han har ganska mycket på fötter när han beger sig till New York.

– Jag tror också att vi har ganska bra insikt i var handeln är på väg. Men jag tror att NRF både kommer att kunna visa helt nya insikter, samtidigt som man kan ”bocka av” vissa trender och konstatera att annat är passé eller helt enkelt omöjligt att genomföra.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Energidryck kan komma att begränsas

Handlarna tappar tron till jul

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, det anser Paypal.

Här öppnar XXL

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Nyhetsbrev

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Arkiv

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.155