23948sdkhjf

AMF till NRF

– Just nu är det kundernas köpbeteende som driver utvecklingen. Vi som fastighetsägare måste fatta vad som händer för att kunna hänga med i svängarna, säger Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter till Dagens Handel som fångar honom på väg till stora retailmässan NRF i New York.

14-16 januari flockas detaljhandelsintresserade från hela världen i Javits Convention Center i New York för den årliga stora detaljhandelsmässan NRF. Hit kommer hela spektrat av retailers, techbolag, fastighetsbolag och varumärkesutvecklare för nya kontakter och insikter. Årets tema är Redefining retail.

Ett av de bolag som kommer att vara på plats i år är svenska fastighetsbolaget AMF Fastigheter.

– Jag är i första hand där för att lyssna. Jag tror vi fastighetsbolag måste bli mycket bättre på det, både på att lyssna på våra hyresgäster och på deras slutkunder, säger Mats Hederos.

Tiden är förbi när ett fastighetsbolag kunde nöja sig med att enbart hyra ut lokaler. Nu handlar det om att erbjuda mer än så. Hyresgästerna och deras besökare ska få nya upplevelser och i en tid när handeln transformeras blixtsnabbt gäller det att hänga med också för fastighetsbolagen.

De senaste åren har AMF Fastigheter lagt ner mycket arbete på Urban Escape på Regeringsgatan i Stockholm: fem hus, fyra gator och två torg med arbetsplatser, möten, näringsställen och shopping.

Ett motsvarande projekt, också det på Regeringsgatan med öppning i vår, är The Lobby. Om fokus i det förstnämnda låg på arbetsplatser för snabbväxande bolag handlar det nya projektet mer om handel.

Mats Hederos vill inte avslöja för många detaljer men det rör sig om lokaler mitt emot Mood-gallerian, där såväl fysiska handlare, e-handlare, techbolag som logistikbolag ska skapa ett område som andas framtidens handel.

– Det blir ett test i realtid, säger Mats Hederos.

Det var för tio år sedan som AMF Fastigheter började planera Mood-gallerian i Stockholm. Många höjde på ögonbrynen över det stora inslaget av restauranger och caféer. Något som visade sig funka väl och som numera är en vanlig strategi.

– Handelns transformering inte gått så snabbt som vi trodde då, men nu har den å andra sidan accelererat, säger Mats Hederos.

Med analysen kring statsutveckling och arbetsplatser som lett fram till Urban Escape känner Mats Hederos att han har ganska mycket på fötter när han beger sig till New York.

– Jag tror också att vi har ganska bra insikt i var handeln är på väg. Men jag tror att NRF både kommer att kunna visa helt nya insikter, samtidigt som man kan ”bocka av” vissa trender och konstatera att annat är passé eller helt enkelt omöjligt att genomföra.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078