23948sdkhjf

Krismöte om kinesisk moms

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Postnord vet inte hur moms ska betalas för kinesiska postordervaror – svenska staten förlorar miljarder i skatteintäkter.

Postnord bryter mot tullregler när det gäller leverans av postordervaror från Kina, som det mycket sällan begärs ut moms för. Tullverket har i sin tur låtit detta fortgå. Det avslöjar SvD Näringsliv.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Enligt SvD handlar det om drygt en miljard kronor årligen som aldrig når staten.

Anledningen till att Tullverket inte har ingripit är enligt tillsynsmyndigheten själv att handeln med Kina har ökat så pass snabbt att det är omöjligt att rent praktiskt hantera momskontrollen. Därför har man valt att se mellan fingrarna på att Postnord inte begärt in moms för de flesta av dessa varor. I en kommentar till detta skriver Torbjörn Isacsson, skribent för SvD, att det är osannolikt att privata aktörer skulle komma undan kravet att begära in moms lika lätt som Postnord, som ägs av den svenska och danska staten.

Avslöjandet resulterade i ett krismöte som hölls mellan Tullverkets generaldirektör Therese Mattsson och Håkan Ericsson, koncernchef Postnord. Där kom det fram att Postnord missuppfattat vilka varor som ska momsbeskattas från tredje land. De trodde att moms inte behövde begäras in för varor som kostade mindre än 22 euro, motsvarande 200 kronor. I själva verket ska moms på postorderförsändelser betalas in från första kronan, meddelar Tullverket.

Ett nytt möte mellan Tullverket och Postnord ska genomföras inom kort för att reda ut hur frågan ska lösas.

E-handeln från Kina konkurrerar starkt med svensk handel och förväntas fortsätta växa i många år till.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Första böjbara träsugröret snart i handeln

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142