Ger 2,7 miljoner till hållbar utveckling

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Konsumtionen av plastpåsar har minskat rejält sedan initiativet One Bag Habit kickade igång. Nu donerar Lindex överskottet till hållbar utveckling.

Den 1 juni 2017 lanserade Lindex tillsammans med H&M och Kappahl initiativet One Bag Habit som innebär att klädkedjorna tar betalt för sina plastpåsar. Målet är att få färre att köpa plastpåsar i butikerna och därmed minska konsumtionen av plast samt att sprida medvetenheten om hur plast påverkar miljön.

Sedan initiativet kom igång har konsumtionen av plastpåsar minskat betydligt i butikerna och Lindex meddelar att endast cirka 30 procent av kunderna har valt att köpa en plastpåse vid sitt köp de senaste sju månaderna.

Läs också: Helomvändning krävs för Lindex

Genom One Bag Habit har företagen även tagit på sig ett löfte om att donera överskottet från försäljningen av påsar till ändamål inom hållbar utveckling. Som en följd av detta meddelar Lindex nu att man ska donera 2,7 miljoner kronor till det svenska forskningsprogrammet Steps och den internationella organisationen WaterAid. Summan motsvarar klädkedjans överskott från de sju första månaderna av One Bag Habit.

Läs också: Lindex stänger i Tidaholm

I början av 2018 ska även Lindex-butiker i Norge, Finland, Storbritannien, Tjeckien, Polen, Slovakien och Baltikum börja ta betalt för sina påsar.

Sedan One Bag Habit drog igång har flera företag anslutit sig till initiativet, bland annat Ginatricot, MQ och Nilson Shoes.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.237