23948sdkhjf

Ger 2,7 miljoner till hållbar utveckling

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Konsumtionen av plastpåsar har minskat rejält sedan initiativet One Bag Habit kickade igång. Nu donerar Lindex överskottet till hållbar utveckling.

Den 1 juni 2017 lanserade Lindex tillsammans med H&M och Kappahl initiativet One Bag Habit som innebär att klädkedjorna tar betalt för sina plastpåsar. Målet är att få färre att köpa plastpåsar i butikerna och därmed minska konsumtionen av plast samt att sprida medvetenheten om hur plast påverkar miljön.

Läs också: Lindex ökar rejält online

Sedan initiativet kom igång har konsumtionen av plastpåsar minskat betydligt i butikerna och Lindex meddelar att endast cirka 30 procent av kunderna har valt att köpa en plastpåse vid sitt köp de senaste sju månaderna.

Genom One Bag Habit har företagen även tagit på sig ett löfte om att donera överskottet från försäljningen av påsar till ändamål inom hållbar utveckling. Som en följd av detta meddelar Lindex nu att man ska donera 2,7 miljoner kronor till det svenska forskningsprogrammet Steps och den internationella organisationen WaterAid. Summan motsvarar klädkedjans överskott från de sju första månaderna av One Bag Habit.

I början av 2018 ska även Lindex-butiker i Norge, Finland, Storbritannien, Tjeckien, Polen, Slovakien och Baltikum börja ta betalt för sina påsar.

Sedan One Bag Habit drog igång har flera företag anslutit sig till initiativet, bland annat Ginatricot, MQ och Nilson Shoes.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Microsoft köper mark i Sverige

Arkiv

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193