Ger 2,7 miljoner till hållbar utveckling

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Konsumtionen av plastpåsar har minskat rejält sedan initiativet One Bag Habit kickade igång. Nu donerar Lindex överskottet till hållbar utveckling.

Den 1 juni 2017 lanserade Lindex tillsammans med H&M och Kappahl initiativet One Bag Habit som innebär att klädkedjorna tar betalt för sina plastpåsar. Målet är att få färre att köpa plastpåsar i butikerna och därmed minska konsumtionen av plast samt att sprida medvetenheten om hur plast påverkar miljön.

Läs också: Hälften så många plastkassar ska användas

Sedan initiativet kom igång har konsumtionen av plastpåsar minskat betydligt i butikerna och Lindex meddelar att endast cirka 30 procent av kunderna har valt att köpa en plastpåse vid sitt köp de senaste sju månaderna.

Genom One Bag Habit har företagen även tagit på sig ett löfte om att donera överskottet från försäljningen av påsar till ändamål inom hållbar utveckling. Som en följd av detta meddelar Lindex nu att man ska donera 2,7 miljoner kronor till det svenska forskningsprogrammet Steps och den internationella organisationen WaterAid. Summan motsvarar klädkedjans överskott från de sju första månaderna av One Bag Habit.

I början av 2018 ska även Lindex-butiker i Norge, Finland, Storbritannien, Tjeckien, Polen, Slovakien och Baltikum börja ta betalt för sina påsar.

Sedan One Bag Habit drog igång har flera företag anslutit sig till initiativet, bland annat Ginatricot, MQ och Nilson Shoes.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Apoteket tar plats på KS

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Fysiska butiker för Junkyard – Fler lokala sajter

E-handlaren ökade försäljningen i fjol och presenterar vinst för andra året i rad. Nu väntar nya satsningar.

Ingen tillväxt för Gekås – för första gången

Nyhetsbrev

Pressbyrån på Karolinska

Arkiv

Irländskt bolag köper Toys R Us

Smyths Toys köper kedjans verksamhet i Tyskland, Österrike och Schweiz.

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

Søstrene Grene till Mölndal

Öppnar sin första butik i Göteborg – även Elgiganten Phone House flyttar in.

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Väskmärket tar plats i Stockholm

”Svenskarna är ett resande folk, ända sedan vikingatiden” – vd Joakim Palmgren om att Tumi öppnar sin första butik i Skandinavien. Nu väntar flera.

Lakritskedjan expanderar

Här öppnar Samsung

Så sålde Nelly - Väntat tapp

Han tar över på Stockholms Handelskammare

Kliver in i vd-rollen efter Maria Rankka.

Jysk växer i Blekinge

Sportamore ökar inköpen - Kvartalet ger råg i ryggen

Apotek Hjärtat öppnar två nya minutkliniker

Teater blir cykelbutik

Öppnar nytt i Sölvesborg

Litauen stoppar Icas storköp

Det litauiska konkurrensverket stoppar Rimi Baltics förvärv av IKI-kedjan.

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Dags att anmäla alla brott

Marknadsför med AI

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

På nytt jobb
Ny ordförande på Babyshop

På nytt jobb
Hon tar över på Eleven

Öppnar expressbutik i Malmö

Närbutik rånad i Stockholm

På nytt jobb
Ny direktör på Coop

Första kedjan utan palmolja

Krönika
Ingvar och jag

Salming stänger och öppnar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.134