Millenniemänniskan utmanar handeln 2018

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Här är de tio viktigaste trenderna när millenniebarnen får styra.

2018 har precis startat, ett år som många hoppas ska fortsätta präglas av den starka globala ekonomin. Euromonitor International har släppt sina prognoser och listat följande tio trender som kommer att påverka konsumtionen 2018. Trenderna bärs upp av millenniegenerationen som precis tagit klivet in i vuxenlivet.

1. Renlevnadsmänniskorna
Renlevnadstrenden fortsätter med skeptiska konsumenter som vill leva upp till sina ideal och känna att de kan göra skillnad. Träningsgenerationen fortsätter att gymma och satsar på en hälsosammare livsstil.

2. Låntagarna
Som en motvikt till materiell konsumtion och ägarskap blir det allt vanligare att låna saker av varandra och dela med sig av vad man har. Uppsvinget för Airbnb på resemarknaden är ett exempel på det. Värdet av en rörligare och friare livsstil, där man skaffar sig tillgång till de saker man behöver när man behöver dem, är viktigare än hamstring.

3. Aktivisterna
Att säga ifrån och säga vad man tycker, på till exempel sociala media, är viktigt. #MeToo är ett av de senaste exemplen på det. Många väljer också att agera och lobba öppet för sina övertygelser, vilket ibland sprider sig globalt, till exempel aktiviteter inom djurrätt.

4. Egocentrikerna
Fokuseringen på jaget fortsätter, från det ökade intresset för släktens ursprung till träning, hälsa, kost och rätt make-up som framhäver den bild som man vill återspegla.

5. Anpassningsbara entreprenörer
Behovet av en flexibel livsstil ökar och med det även riskerna. Milleniemänniskorna ratar ofta traditionella 9–5–karriärer framför möjligheten att fullfölja egna projektidéer. Barn och familj kommer allt senare i livet.

6. Visionärerna
Nyfikenheten på allt som är nytt fortsätter – ny smart teknik, annorlunda resmål, osv. Internet är den viktigaste butiken där man handlar det mesta online.

7. Kritikerna
Efter ett turbulent 2017 växer misstron och kritiken. Det kan ta sig många uttryck, till exempel skepticism över massproducerade produkter och de företag som tillverkat dem och en trötthet på tom retorik och tomma löften. Det som man köper kommer från en producent som man litar på.

8. Individualisterna 
De personliga vanorna och utgifterna utvärderas noggrant och att göra saker ”på sitt eget sätt” prioriteras. De kan handla om hur man väljer att designa sitt hem, hur maten ska lagas eller var man vill resa. Den personliga kreativiteten och uppfinningsrikedomen är stor.

9. Sambogenerationen
Att dela boende med likasinnade vänner har blivit allt vanligare. Det är ett sätt att spara pengar och hitta inspiration. De flexibla milleniemänniskorna delar också gärna på inköp till hemmet, bil och kläder.

10. Överlevarna
Även om många har låg inkomst ser de till att ekonomin går ihop genom att bara handla det som de behöver och på extrapriser, lågprisvaruhus och rea. Alternativa sociala livsmedelskedjor som säljer livsmedel med kort utgångsdatum och skadade förpackningar står också högt i kurs. Danska WeFood är ett exempel på det.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Saab blev en besvikelse

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.168