Millenniemänniskan utmanar handeln 2018

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Här är de tio viktigaste trenderna när millenniebarnen får styra.

2018 har precis startat, ett år som många hoppas ska fortsätta präglas av den starka globala ekonomin. Euromonitor International har släppt sina prognoser och listat följande tio trender som kommer att påverka konsumtionen 2018. Trenderna bärs upp av millenniegenerationen som precis tagit klivet in i vuxenlivet.

1. Renlevnadsmänniskorna
Renlevnadstrenden fortsätter med skeptiska konsumenter som vill leva upp till sina ideal och känna att de kan göra skillnad. Träningsgenerationen fortsätter att gymma och satsar på en hälsosammare livsstil.

2. Låntagarna
Som en motvikt till materiell konsumtion och ägarskap blir det allt vanligare att låna saker av varandra och dela med sig av vad man har. Uppsvinget för Airbnb på resemarknaden är ett exempel på det. Värdet av en rörligare och friare livsstil, där man skaffar sig tillgång till de saker man behöver när man behöver dem, är viktigare än hamstring.

3. Aktivisterna
Att säga ifrån och säga vad man tycker, på till exempel sociala media, är viktigt. #MeToo är ett av de senaste exemplen på det. Många väljer också att agera och lobba öppet för sina övertygelser, vilket ibland sprider sig globalt, till exempel aktiviteter inom djurrätt.

4. Egocentrikerna
Fokuseringen på jaget fortsätter, från det ökade intresset för släktens ursprung till träning, hälsa, kost och rätt make-up som framhäver den bild som man vill återspegla.

5. Anpassningsbara entreprenörer
Behovet av en flexibel livsstil ökar och med det även riskerna. Milleniemänniskorna ratar ofta traditionella 9–5–karriärer framför möjligheten att fullfölja egna projektidéer. Barn och familj kommer allt senare i livet.

6. Visionärerna
Nyfikenheten på allt som är nytt fortsätter – ny smart teknik, annorlunda resmål, osv. Internet är den viktigaste butiken där man handlar det mesta online.

7. Kritikerna
Efter ett turbulent 2017 växer misstron och kritiken. Det kan ta sig många uttryck, till exempel skepticism över massproducerade produkter och de företag som tillverkat dem och en trötthet på tom retorik och tomma löften. Det som man köper kommer från en producent som man litar på.

8. Individualisterna 
De personliga vanorna och utgifterna utvärderas noggrant och att göra saker ”på sitt eget sätt” prioriteras. De kan handla om hur man väljer att designa sitt hem, hur maten ska lagas eller var man vill resa. Den personliga kreativiteten och uppfinningsrikedomen är stor.

9. Sambogenerationen
Att dela boende med likasinnade vänner har blivit allt vanligare. Det är ett sätt att spara pengar och hitta inspiration. De flexibla milleniemänniskorna delar också gärna på inköp till hemmet, bil och kläder.

10. Överlevarna
Även om många har låg inkomst ser de till att ekonomin går ihop genom att bara handla det som de behöver och på extrapriser, lågprisvaruhus och rea. Alternativa sociala livsmedelskedjor som säljer livsmedel med kort utgångsdatum och skadade förpackningar står också högt i kurs. Danska WeFood är ett exempel på det.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Inför digital pant på plastpåsar

Lönsamheten sjönk för Ica

Lindex fortsätter tappa – Sämst utveckling i Sverige

Storförlust för Postnord

Både omsättningen och resultatet minskar på Postnord, som får skicka tillbaka 400 000 postförsändelser efter införandet av det nya systemet för Kinapaketen.

Efterlyser första kunden – Ber om hjälp

Handlade du på Gunnars Byggnetto i Täby vid öppningen år 1993? Byggmax har letat med ljus och lykta efter sin allra första kund – nu ber de allmänheten om tips.

Nyhetsbrev

Öppnar flaggskepp i Stockholm

Kicks slår upp dörrarna till en ny butik på 1 500 kvadratmeter i centrala Stockholm.

Arkiv

Fortsatt uppåt för Pricer

Handeln behöver hjälp med återfallsförbrytarna

Yrkeskriminella är handelns största säkerhetshot.

Glossier till Sverige - Lanseras i sommar

Då lanseras det hajpade amerikanska skönhetsmärket i Sverige.

De öppnar nytt i Globen

Hit flyttar Balmuir

Öppnar första svenska butiken.

Påsken drog ner bygghandeln

På nytt jobb
Ny chef på Lyko

Norrgavel skaffar e-handel

Instagram Shopping till Sverige

Chiquelle, Bubbleroom och Zalando bland dem som kommit igång med säljtjänsten.

Påspant – en succé

Butik på Södermalm får klartecken

Søstrene Grene kommer till Stockholm

Svagt uppåt för Strongpoint

Ikea vill storsatsa på e-handel – ny hub i Malmö

Ikea har reserverat hundratusen kvadratmeter mark i Norra hamnen i Malmö för att kunna bygga ett nytt distributions- och e-handelscentrum.

Han lämnar också Nelly

Nu ska alla butiker bli lättillgängliga

På nytt jobb
MQ får ny vd

Christina Ståhl lämnar modekedjan under året.

Pressbyrån på Karolinska

Under en vecka – var fjärde handlare utsatt för stöld

Vill stoppa tjuvarna med fiktivt parti

På nytt jobb
Ny chef på Dustin

Jysk växer i Blekinge

Öppnar nytt i Sölvesborg

Når nytt mål – sålde för 6 miljarder

Dags att anmäla alla brott

På nytt jobb
Sleepo rekryterar från Svenskt Tenn

Nu öppnar kedjan butik i Uppsala

Realtidsoptimering av logistiken ger snabba leveranser

Marknadsför med AI

På nytt jobb
Ny Sverigechef för H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.14