23948sdkhjf

Millenniemänniskan utmanar handeln 2018

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Här är de tio viktigaste trenderna när millenniebarnen får styra.

2018 har precis startat, ett år som många hoppas ska fortsätta präglas av den starka globala ekonomin. Euromonitor International har släppt sina prognoser och listat följande tio trender som kommer att påverka konsumtionen 2018. Trenderna bärs upp av millenniegenerationen som precis tagit klivet in i vuxenlivet.

1. Renlevnadsmänniskorna
Renlevnadstrenden fortsätter med skeptiska konsumenter som vill leva upp till sina ideal och känna att de kan göra skillnad. Träningsgenerationen fortsätter att gymma och satsar på en hälsosammare livsstil.

2. Låntagarna
Som en motvikt till materiell konsumtion och ägarskap blir det allt vanligare att låna saker av varandra och dela med sig av vad man har. Uppsvinget för Airbnb på resemarknaden är ett exempel på det. Värdet av en rörligare och friare livsstil, där man skaffar sig tillgång till de saker man behöver när man behöver dem, är viktigare än hamstring.

3. Aktivisterna
Att säga ifrån och säga vad man tycker, på till exempel sociala media, är viktigt. #MeToo är ett av de senaste exemplen på det. Många väljer också att agera och lobba öppet för sina övertygelser, vilket ibland sprider sig globalt, till exempel aktiviteter inom djurrätt.

4. Egocentrikerna
Fokuseringen på jaget fortsätter, från det ökade intresset för släktens ursprung till träning, hälsa, kost och rätt make-up som framhäver den bild som man vill återspegla.

5. Anpassningsbara entreprenörer
Behovet av en flexibel livsstil ökar och med det även riskerna. Milleniemänniskorna ratar ofta traditionella 9–5–karriärer framför möjligheten att fullfölja egna projektidéer. Barn och familj kommer allt senare i livet.

6. Visionärerna
Nyfikenheten på allt som är nytt fortsätter – ny smart teknik, annorlunda resmål, osv. Internet är den viktigaste butiken där man handlar det mesta online.

7. Kritikerna
Efter ett turbulent 2017 växer misstron och kritiken. Det kan ta sig många uttryck, till exempel skepticism över massproducerade produkter och de företag som tillverkat dem och en trötthet på tom retorik och tomma löften. Det som man köper kommer från en producent som man litar på.

8. Individualisterna 
De personliga vanorna och utgifterna utvärderas noggrant och att göra saker ”på sitt eget sätt” prioriteras. De kan handla om hur man väljer att designa sitt hem, hur maten ska lagas eller var man vill resa. Den personliga kreativiteten och uppfinningsrikedomen är stor.

9. Sambogenerationen
Att dela boende med likasinnade vänner har blivit allt vanligare. Det är ett sätt att spara pengar och hitta inspiration. De flexibla milleniemänniskorna delar också gärna på inköp till hemmet, bil och kläder.

10. Överlevarna
Även om många har låg inkomst ser de till att ekonomin går ihop genom att bara handla det som de behöver och på extrapriser, lågprisvaruhus och rea. Alternativa sociala livsmedelskedjor som säljer livsmedel med kort utgångsdatum och skadade förpackningar står också högt i kurs. Danska WeFood är ett exempel på det.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Stadium omorganiserar och varslar

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkareförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

Nyhetsbrev

Hit kommer Plantagen

Arkiv

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Sverige är bäst på kontantlöshet

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Mathems vd sågar granskningen

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

Kommunikationschef lämnar Coop

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164