Millenniemänniskan utmanar handeln 2018

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Här är de tio viktigaste trenderna när millenniebarnen får styra.

2018 har precis startat, ett år som många hoppas ska fortsätta präglas av den starka globala ekonomin. Euromonitor International har släppt sina prognoser och listat följande tio trender som kommer att påverka konsumtionen 2018. Trenderna bärs upp av millenniegenerationen som precis tagit klivet in i vuxenlivet.

1. Renlevnadsmänniskorna
Renlevnadstrenden fortsätter med skeptiska konsumenter som vill leva upp till sina ideal och känna att de kan göra skillnad. Träningsgenerationen fortsätter att gymma och satsar på en hälsosammare livsstil.

2. Låntagarna
Som en motvikt till materiell konsumtion och ägarskap blir det allt vanligare att låna saker av varandra och dela med sig av vad man har. Uppsvinget för Airbnb på resemarknaden är ett exempel på det. Värdet av en rörligare och friare livsstil, där man skaffar sig tillgång till de saker man behöver när man behöver dem, är viktigare än hamstring.

3. Aktivisterna
Att säga ifrån och säga vad man tycker, på till exempel sociala media, är viktigt. #MeToo är ett av de senaste exemplen på det. Många väljer också att agera och lobba öppet för sina övertygelser, vilket ibland sprider sig globalt, till exempel aktiviteter inom djurrätt.

4. Egocentrikerna
Fokuseringen på jaget fortsätter, från det ökade intresset för släktens ursprung till träning, hälsa, kost och rätt make-up som framhäver den bild som man vill återspegla.

5. Anpassningsbara entreprenörer
Behovet av en flexibel livsstil ökar och med det även riskerna. Milleniemänniskorna ratar ofta traditionella 9–5–karriärer framför möjligheten att fullfölja egna projektidéer. Barn och familj kommer allt senare i livet.

6. Visionärerna
Nyfikenheten på allt som är nytt fortsätter – ny smart teknik, annorlunda resmål, osv. Internet är den viktigaste butiken där man handlar det mesta online.

7. Kritikerna
Efter ett turbulent 2017 växer misstron och kritiken. Det kan ta sig många uttryck, till exempel skepticism över massproducerade produkter och de företag som tillverkat dem och en trötthet på tom retorik och tomma löften. Det som man köper kommer från en producent som man litar på.

8. Individualisterna 
De personliga vanorna och utgifterna utvärderas noggrant och att göra saker ”på sitt eget sätt” prioriteras. De kan handla om hur man väljer att designa sitt hem, hur maten ska lagas eller var man vill resa. Den personliga kreativiteten och uppfinningsrikedomen är stor.

9. Sambogenerationen
Att dela boende med likasinnade vänner har blivit allt vanligare. Det är ett sätt att spara pengar och hitta inspiration. De flexibla milleniemänniskorna delar också gärna på inköp till hemmet, bil och kläder.

10. Överlevarna
Även om många har låg inkomst ser de till att ekonomin går ihop genom att bara handla det som de behöver och på extrapriser, lågprisvaruhus och rea. Alternativa sociala livsmedelskedjor som säljer livsmedel med kort utgångsdatum och skadade förpackningar står också högt i kurs. Danska WeFood är ett exempel på det.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Lyko till Finland

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Woki in - Satori ut

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Ny vd på Strongpoint

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.271