E-handel för B2B halkar efter

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Företagskunderna efterfrågar en ökad möjlighet till e-handel men partihandlarna släpar efter.

E-handeln för konsumenter går stadigt uppåt. Utvecklingen går snabbt och e-handeln konkurrerar allt mer med fysisk handel i butik. När det gäller B2B går det betydligt långsammare. Det visar en undersökning som genomförts av HUI Research på uppdrag av Collector Bank.

Undersökningen presenteras i rapporten Convert. Den visar att 80 procent av alla partihandelsbolag i Sverige saknar e-handel, trots att 7 av 10 företag gör inköp via nätet idag. Av dessa utför ungefär hälften 50 procent av sina köp online. 44 procent av dem som handlar via nätet räknar dessutom med att göra detta i ännu större utsträckning redan i år.

Efterfrågan på e-handel är således stor. Större än möjligheten att faktiskt köpa varor via nätet. Det leder till att många av företagen istället handlar på sajter som egentligen inriktar sig mot konsumenter.

- Idag handlar vart femte företag från digitala inköpskanaler som egentligen är riktade till konsumenter, säger Mikael Anstrin, ansvarig för affärsutveckling på Collector Bank.

Läs också: Sällanköp drivs av näthandeln

De anledningar som lyfts fram i rapporten till att e-handeln för B2B utvecklas så trögt är dels att för få produkter finns tillgängliga online men även att 60 procent av företagskunderna anser att det är krångligt att e-handla. Särskilt svårt upplever de att det är att registrera sig som kund (24 %) och att betala (21 %). Utöver detta är det även flera säljföretag som anser att kunderna inte är redo att handla på nätet.

Läs också: Handlarna mer optimistiska

- Många företag ställer frågan varför det ska vara svårare att handla på jobbet än hemma. Nu måste företagen som säljer produkter och tjänster bli bättre på att visa sitt sortiment och göra det enklare för kunden att både handla och betala. Sedan några månader tillbaka finns det betallösningar som gör det lika enkelt för företag som för privatpersoner att handla över nätet, säger Mikael Anstrin.

De viktigaste aspekterna vid val av e-handelsleverantör:

  • Snabba leveranser (73 %)
  • Bra sökfunktion (50 %)
  • Tillgänglig kundtjänst (49 %)
  • Anpassat innehåll (45 %)

Vad beställer man?

  • Förbrukningsvaror (75 %)
  • Insatsvaror (53 %)
  • Resor (51 %)

Företag i storstadsregionerna handlar mer online än företag i övriga landet. En möjlig förklaring till detta är enligt rapporten att tjänstebranschen, som har kommit långt i sitt digitaliseringsarbete, är mer koncentrerad där.

Rapporten Convert baseras på intervjuer med 100 ekonomichefer i partihandelsföretag och 200 chefer på ledningsnivå i företag med upp till 49 anställda. HUI Research har även genomfört mer djupgående intervjuer med B2B-företag som har eller håller på att starta upp e-handel.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Coop säger upp avtalet med Postnord

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.225