23948sdkhjf

Postnord höjer avgifterna

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Efter krisen kring momsen – nu blir det dyrare att handla från Kina.

Nu blir det dyrare för konsumenter att handla varor från sidor som Wish och Alibaba. Det meddelar statliga Postnord, som under veckan fått stark kritik för sin bristande hantering när det gäller att kräva in moms för postordervaror från tredjeland, särskilt Kina.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Efter ett krismöte med Tullverket i början av veckan kom det fram att Postnord trodde att moms inte behövde krävas in för varor som kostar mindre än 200 kronor. I själva verket ska moms betalas in från första kronan.

Tullverket kräver nu en handlingsplan från Postnord för hur problemet med momshanteringen ska lösas. Den ska presenteras senast den 1 mars.

Idag meddelade Postnord sin nya plan: det kommer att bli betydligt dyrare att handla från Kina. Ett nytt system ska införas där man dels måste betala en administrationsavgift och dels moms för varje paket. Det skriver Breakit.se. Administrationsavgiften kommer att dra in pengar till Postnord men både där och på Tullverket kommer det att behövas mer personal när systemet träder i kraft.

Allt fler beställer varor direkt från Kina och enligt Postnords siffror kommer det in ungefär 150 000 paket per dag till Arlanda. Hur de ökade kostnaderna kommer att påverka detta återstår att se. För konsumenterna kommer det nya systemet förutom högre avgifter även att medföra längre administrationstid och därmed längre väntetid innan paketet dyker upp.

Läs också: Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Tullverket ska nu öka sin närvaro på postterminalerna på Arlanda och Toftanäs för att följa upp postflödet.

– Vi prioriterar vår kontrollverksamhet utifrån parametrarna risk och väsentlighet, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel. Hittills har vi prioriterat restriktionsvaror i postflödet. Men nu, när vi ser hur näthandeln ökar explosionsartat, behöver vi vidta åtgärder för att också säkra uppbörden i det flöde av varor som kommer in med postorderbeställningar från tredjeland. Med facit i hand kan jag säga att vi borde ha tidigarelagt den analys av postflödet som vi påbörjade i höstas.

Tullverket förbereder nu olika åtgärder för hur det växande postorderflödet ska hanteras. Bland annat ska man ta fram en deklarationstjänst med betalningsfunktion. Dessutom ska Postnords anställda erbjudas utbildnings- och informationstillfällen. Ett annat mål är att öka medvetenheten hos konsumenterna om vilka regler och risker som är förknippade med näthandel.

Mer om: moms | Postnord | Tullverket
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nu öppnar Denim & Friends

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Uniqlo säger tack med kampanj

Nyhetsbrev

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Arkiv

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.145