23948sdkhjf

Postnord höjer avgifterna

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Efter krisen kring momsen – nu blir det dyrare att handla från Kina.

Nu blir det dyrare för konsumenter att handla varor från sidor som Wish och Alibaba. Det meddelar statliga Postnord, som under veckan fått stark kritik för sin bristande hantering när det gäller att kräva in moms för postordervaror från tredjeland, särskilt Kina.

Läs också: Minskad e-handel, men fortfarande bra fart

Efter ett krismöte med Tullverket i början av veckan kom det fram att Postnord trodde att moms inte behövde krävas in för varor som kostar mindre än 200 kronor. I själva verket ska moms betalas in från första kronan.

Tullverket kräver nu en handlingsplan från Postnord för hur problemet med momshanteringen ska lösas. Den ska presenteras senast den 1 mars.

Idag meddelade Postnord sin nya plan: det kommer att bli betydligt dyrare att handla från Kina. Ett nytt system ska införas där man dels måste betala en administrationsavgift och dels moms för varje paket. Det skriver Breakit.se. Administrationsavgiften kommer att dra in pengar till Postnord men både där och på Tullverket kommer det att behövas mer personal när systemet träder i kraft.

Allt fler beställer varor direkt från Kina och enligt Postnords siffror kommer det in ungefär 150 000 paket per dag till Arlanda. Hur de ökade kostnaderna kommer att påverka detta återstår att se. För konsumenterna kommer det nya systemet förutom högre avgifter även att medföra längre administrationstid och därmed längre väntetid innan paketet dyker upp.

Läs också: Han blir ny finansdirektör hos Postnord

Tullverket ska nu öka sin närvaro på postterminalerna på Arlanda och Toftanäs för att följa upp postflödet.

– Vi prioriterar vår kontrollverksamhet utifrån parametrarna risk och väsentlighet, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel. Hittills har vi prioriterat restriktionsvaror i postflödet. Men nu, när vi ser hur näthandeln ökar explosionsartat, behöver vi vidta åtgärder för att också säkra uppbörden i det flöde av varor som kommer in med postorderbeställningar från tredjeland. Med facit i hand kan jag säga att vi borde ha tidigarelagt den analys av postflödet som vi påbörjade i höstas.

Tullverket förbereder nu olika åtgärder för hur det växande postorderflödet ska hanteras. Bland annat ska man ta fram en deklarationstjänst med betalningsfunktion. Dessutom ska Postnords anställda erbjudas utbildnings- och informationstillfällen. Ett annat mål är att öka medvetenheten hos konsumenterna om vilka regler och risker som är förknippade med näthandel.

Läs mer om: moms | Postnord | Tullverket
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

18 frågor och svar om Amazon: Allt du bör veta för att sälja hos nätjätten

Amazon har påbörjat lanseringen i Sverige och det är hög tid att agera. Amazon-experten Anna Nordlander svarar på de frågor som du inte har vågat ställa.

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

Här stänger modekedjan

Nyhetsbrev

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Arkiv

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

Makeup Mekka till Sverige

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.125