Postnord höjer avgifterna

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Efter krisen kring momsen – nu blir det dyrare att handla från Kina.

Nu blir det dyrare för konsumenter att handla varor från sidor som Wish och Alibaba. Det meddelar statliga Postnord, som under veckan fått stark kritik för sin bristande hantering när det gäller att kräva in moms för postordervaror från tredjeland, särskilt Kina.

Efter ett krismöte med Tullverket i början av veckan kom det fram att Postnord trodde att moms inte behövde krävas in för varor som kostar mindre än 200 kronor. I själva verket ska moms betalas in från första kronan.

Tullverket kräver nu en handlingsplan från Postnord för hur problemet med momshanteringen ska lösas. Den ska presenteras senast den 1 mars.

Idag meddelade Postnord sin nya plan: det kommer att bli betydligt dyrare att handla från Kina. Ett nytt system ska införas där man dels måste betala en administrationsavgift och dels moms för varje paket. Det skriver Breakit.se. Administrationsavgiften kommer att dra in pengar till Postnord men både där och på Tullverket kommer det att behövas mer personal när systemet träder i kraft.

Läs också: Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Allt fler beställer varor direkt från Kina och enligt Postnords siffror kommer det in ungefär 150 000 paket per dag till Arlanda. Hur de ökade kostnaderna kommer att påverka detta återstår att se. För konsumenterna kommer det nya systemet förutom högre avgifter även att medföra längre administrationstid och därmed längre väntetid innan paketet dyker upp.

Tullverket ska nu öka sin närvaro på postterminalerna på Arlanda och Toftanäs för att följa upp postflödet.

Läs också: Sällanköp drivs av näthandeln

– Vi prioriterar vår kontrollverksamhet utifrån parametrarna risk och väsentlighet, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel. Hittills har vi prioriterat restriktionsvaror i postflödet. Men nu, när vi ser hur näthandeln ökar explosionsartat, behöver vi vidta åtgärder för att också säkra uppbörden i det flöde av varor som kommer in med postorderbeställningar från tredjeland. Med facit i hand kan jag säga att vi borde ha tidigarelagt den analys av postflödet som vi påbörjade i höstas.

Tullverket förbereder nu olika åtgärder för hur det växande postorderflödet ska hanteras. Bland annat ska man ta fram en deklarationstjänst med betalningsfunktion. Dessutom ska Postnords anställda erbjudas utbildnings- och informationstillfällen. Ett annat mål är att öka medvetenheten hos konsumenterna om vilka regler och risker som är förknippade med näthandel.

Mer om: moms | Postnord | Tullverket


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Kommentarer

jessica eriksson
svinigt, bara för att man vill hitta billigare saker på nätet, så ska man straffas för det!!!!!!!!!!!!!!

Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Coop säger upp avtalet med Postnord

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.208