23948sdkhjf

Postnord höjer avgifterna

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Efter krisen kring momsen – nu blir det dyrare att handla från Kina.

Nu blir det dyrare för konsumenter att handla varor från sidor som Wish och Alibaba. Det meddelar statliga Postnord, som under veckan fått stark kritik för sin bristande hantering när det gäller att kräva in moms för postordervaror från tredjeland, särskilt Kina.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Efter ett krismöte med Tullverket i början av veckan kom det fram att Postnord trodde att moms inte behövde krävas in för varor som kostar mindre än 200 kronor. I själva verket ska moms betalas in från första kronan.

Tullverket kräver nu en handlingsplan från Postnord för hur problemet med momshanteringen ska lösas. Den ska presenteras senast den 1 mars.

Idag meddelade Postnord sin nya plan: det kommer att bli betydligt dyrare att handla från Kina. Ett nytt system ska införas där man dels måste betala en administrationsavgift och dels moms för varje paket. Det skriver Breakit.se. Administrationsavgiften kommer att dra in pengar till Postnord men både där och på Tullverket kommer det att behövas mer personal när systemet träder i kraft.

Allt fler beställer varor direkt från Kina och enligt Postnords siffror kommer det in ungefär 150 000 paket per dag till Arlanda. Hur de ökade kostnaderna kommer att påverka detta återstår att se. För konsumenterna kommer det nya systemet förutom högre avgifter även att medföra längre administrationstid och därmed längre väntetid innan paketet dyker upp.

Läs också: Nu kommer Postnords nya pakettjänst

Tullverket ska nu öka sin närvaro på postterminalerna på Arlanda och Toftanäs för att följa upp postflödet.

– Vi prioriterar vår kontrollverksamhet utifrån parametrarna risk och väsentlighet, säger Åsa Wilcox, avdelningschef för Effektiv handel. Hittills har vi prioriterat restriktionsvaror i postflödet. Men nu, när vi ser hur näthandeln ökar explosionsartat, behöver vi vidta åtgärder för att också säkra uppbörden i det flöde av varor som kommer in med postorderbeställningar från tredjeland. Med facit i hand kan jag säga att vi borde ha tidigarelagt den analys av postflödet som vi påbörjade i höstas.

Tullverket förbereder nu olika åtgärder för hur det växande postorderflödet ska hanteras. Bland annat ska man ta fram en deklarationstjänst med betalningsfunktion. Dessutom ska Postnords anställda erbjudas utbildnings- och informationstillfällen. Ett annat mål är att öka medvetenheten hos konsumenterna om vilka regler och risker som är förknippade med näthandel.

Mer om: moms | Postnord | Tullverket
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Stockmann säger upp 150

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

Nyhetsbrev

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Arkiv

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Rekordomsättning för Inditex

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.141