Rekordförsäljning för Apotea.se

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Ökade försäljningen med 55 procent till 1,5 miljarder kronor – nu flyttar man till större lokaler.

Apotea.se ökade sin försäljning med 55 procent under år 2017 till 1,5 miljarder kronor. Det visar preliminära siffror som nätapoteket presenterar inför sitt bokslut.

Under året skickade Apotea ut nästan 5 miljoner paket. Det kan jämföras med 3 miljoner året innan. Företaget ökade även vinsten och lönsamheten under året.

– Vi hade stora förhoppningar på 2017, men utfallet överträffar alla förväntningar. Det innebär att vår försäljning har mer än femfaldigats på bara tre år, säger vd Pär Svärdson.

Läs också: "Man måste gilla logistik för att vara en bra e-handlare"

Apotea slog även rekord när det gällde sin insamling av pengar till SOS Barnbyar och Världsnaturfonden WWF, som genom nätapoteket tillskänktes 5,3 miljoner kronor respektive 1,5 miljoner kronor.

Läs också: Apotea når drömgränsen

På Apotea arbetade vid årsskiftet cirka 400 peroner. I mars flyttar företaget in i ett nytt logistikcenter i Morgongåva. Där får bolaget en drygt sju gånger större yta på 38 000 kvadratmeter.

– Vi ser fram emot att få ta de nya lokalerna i bruk. De är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att växa snabbt. Vårt mål är att all energi som förbrukas vid logistikcentret ska vara egenproducerad och att vi ska vara klimatneutrala. Därför är byggnaden utrustad med Sveriges största takplacerade solcellsanläggning, som kan producera 1,5 miljoner kWh om året.

Mer om: Apotea | Apotea.se


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Woki in - Satori ut

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Handlarna mer optimistiska

Helomvändning krävs för Lindex

Här öppnar Lyko

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Sibylla öppnar nytt i Västerås

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Elon lockas till Gävle

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Åkeri först i Bjuv

Byggmax till Malung

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164