Varumärkesintrång ett växande problem

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Rapporten, som gjorts av CompuMark, visar även att fyra av tio upplever att problemen ökar. Det orsakar förvirring bland kunderna, förlust av intäkter, sänkt kundlojalitet och skadat rykte. En tredjedel av företagen hävdar även att de blivit tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrånget. 56 procent inledde rättsliga processer mot intrång av tredje part.

– I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier, är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera. Varumärkesägare kommer att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med. Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, säger Jeff Roy, president, CompuMark.

Läs också: Ur & Penn vann - nu överklagar Daniel Wellington domen

Föga förvånande visar undersökningen att majoriteten av varumärkesansökningarna berör produkter eller tjänster, logotyper och bilder samt företagsnamn. Undersökningen avslöjar också intressanta internationella resultat kring ovanligare varumärkesansökningar.
Yrkesverksamma inom varumärkesrelaterade frågor i Frankrike visade i högre utsträckning ett intresse kring varumärken för hashtags och ljud.
Tyska svaranden ansökte för fler färg- och doftrelaterade varumärken

Yrkesverksamma identifierade också en rad utmaningar som påverkar ansökningsprocessen, inklusive tidspress, budget, globalisering och brist på verktyg och resurser. Större budgetar, bättre teknologi och mer resurser var frekvent förkommande bland svaren, som lösningar på dessa problem.

Även Brexit har haft en påverkan på ansökningarna. 22 procent av urvalet säger att de ansöker om fler brittiska varumärken, medan ytterligare 31 procent nu ansöker om varumärken inom EU i högre utsträckning än tidigare.

 



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17