23948sdkhjf

Inte bara kontantfritt – Phone House satsar på säkerheten

”Förutom att övergå till kontantfria butiker har vi har vidtagit en rad konkreta åtgärder det senaste året för att öka säkerheten”, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten.

Vad förväntar ni er för resultat av att butikerna blir kontantfria?


– Det är en åtgärd för att förbättra arbetsmiljön och öka säkerheten för våra medarbetare utan att försämra kundnöjdhet och kundupplevelsen. Vi har kört ett test i sex butiker i ett halvår inför förändringen och har inte fått några negativa synpunkter,
tvärtom har kunderna varit väldigt förstående, säger Jessica Wallin, kommunikationsansvarig på Elgiganten, till Dagens Handel.

Upplever ni problem med säkerheten idag?

Statistik från Svensk Handel visar att rånen ökat dramatiskt de senaste åren och det är något som även vi märkt. Vi har haft ett antal incidenter med rån eller försök till rån under 2016/2017 och har vidtagit en rad åtgärder för att försvåra och förhindra detta. Våra medarbetares säkerhet är av högsta prioritet.

Det har länge varit en trend att kontantstölderna minskar för att istället ge plats åt varustölder. Hur ser det ut med detta idag och vad förväntar ni er framöver? Hur jobbar ni mot detta?

– Det var inte för allt så länge sedan Elgiganten Phone House-butiken i Uppsala utsattes för ett rån där bytet var kontanter, så de är fortsatt eftertraktade. Våra medarbetare och kunders säkerhet är av högsta prioritet och förutom att övergå till kontantfria butiker har vi har vidtagit en rad konkreta åtgärder det senaste året för att öka säkerheten. Vi har bland annat installerat säkerhetsskåp med tidlås i samtliga butiker och varuhus, infört spårningsenheter på produkterna och utökat bevakningen med hjälp av uniformerade och civila väktare i varuhusen.

Hur stor andel av kunderna betalar kontant idag? 

– Vi har stoppat kontanthanteringen i 78 Elgiganten Phone House-butiker och bland dessa utgör kontantbetalningarna cirka tio procent. Butikerna erbjuder ett begränsat sortiment med inriktning på mobiltelefoner, mobiltillbehör och abonnemang, vilket ger en lägre andel kontantbetalningar. Elgigantenvaruhusen har däremot ett betydligt bredare sortiment och en högre andel kontantbetalningar. Här tar vi fortsatt emot kontanter.

Varför väljer vissa franchise-butiker att inte bli kontantfria? Hur stor andel av dem har valt det?

– Vi har 21 franchisedrivna butiker som själva fick avgöra huruvida de ville bli kontantfria eller ej. Sju butiker valde då att fortsätta med kontanthanteringen initialt, men allt tyder på att även de kommer att gå över till att bli kontantfria inom kort.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062