Intersport säger upp personal - satsar digitalt

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Sportkedjan säger upp personal på servicekontoret i Mölndal. Samtidigt ska kedjan anställa kompetens inom näthandel.

Sportkedjan säger upp personal på servicekontoret i Mölndal. Samtidigt ska kedjan anställa kompetens inom digital handel.

Hur många tjänster som försvinner och hur många i personalen som berörs av förändringarna är inte klart men fackliga förhandlingar pågår sedan en tid och väntas bli klara på torsdagen. Personalen på servicekontoret informerades om förändringarna på onsdagen.

- Detta är ett nödvändigt beslut för att ge oss bättre förutsättningar för framtiden men det är givetvis tråkigt för de anställda som blir drabbade. Detaljhandeln är i stor förändring och vi måste anpassa oss efter rådande konkurrens, säger Marcus Wibergh, vd för Intersport Sverige i en kommentar.

I ett pressmeddelande skriver sportkedjan att "målet är att bli en mer effektiv och modern retailorganisation med kunden ständigt i fokus".

För att klara omställning till att fokusera mer på e-handel ska kedjan anställa omkring 10 till 15 tjänster med digitalt fokus. Några av dessa tillsätts omgående. Därtill har en ny hemsida och tjänster som knyter fysiska butik till e-handel lanserats.

- Vi har gjort stora investeringar på system och lager vilket gör att vi nu kan ta ner kostnaderna på vårt servicekontor. Vi kommer att fortsätta våra satsningar på att vara den ledande omnichannel och en del i detta är att investera i fler medarbetare inom e-handel för att kunna ge en större kundupplevelse, säger Marcus Wibergh, i en kommentar.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Helomvändning krävs för Lindex

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Pricer ökar omsättningen

Nya chefer på Loomis

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Hoppfulla ministrar efter möte

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.202