Matnäthandel är årets Ekobutik

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Vann pris på Ekogalan – Svenskt Butikskött fick Garants Ekostjärna.

I går kväll hölls den åttonde Ekogalan på Grand Hôtel i Stockholm i arrangemang av Ekoweb. Inför en publik bestående av representanter från allt från detaljhandel till lantbrukare presenterades årets pristagare i fyra olika kategorier.

Vinnare av årets Ekobutik som ges ut av Svenska Odlarlaget/Ekoodlarna.se gick i år till näthandeln Mathem.se med motiveringen:

”Mathem.se har med ett målinriktat fokus skapat ett väl fungerande koncept med ett miljötänk utöver det vanliga som genomsyrar företaget, och som därmed bidragit till att tillgängliggöra svenskodlade ekologiska frukter, bär och grönsaker hela vägen hem till konsumenten!”

Axfoods pris Årets Garant Ekostjärna var syfte är att ”uppmuntra och stödja utvecklingen inom den ekologiska livsmedelsproduktionen” gick i år till Svenskt Butikskött och priset delades på galan ut av Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

– Konsumentens ökade efterfrågan av ekologiska produkter har bidragit till att ekosortimentet idag utgör mer 20 procent av Garants hela sortiment. Det är viktigt att inspirera och uppmärksamma bra ekoinitiativ för att därmed öka försäljningen av ekoprodukter, säger hon.

Ekologiska Framtidspriset gick tillElin Johnson, agronomstuderande SLU, från Hammarstrand i Jämtland och priset som Årets Omläggare vanns av Havor Gård, KRAV-certifierad grisproduktion, på Gotland.

Mer om:Ekoweb


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Nyhetsbrev

Lyko till Finland

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Woki in - Satori ut

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Ny vd på Strongpoint

Här öppnar Lyko

Helomvändning krävs för Lindex

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Pricer ökar omsättningen

Nya chefer på Loomis

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.19