23948sdkhjf

Nutella orsakade kaos i Frankrike

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Stor rabatt orsakade anstormning till butikerna.

Fransmännen gillar verkligen sin Nutella. Det är iallafall slutsatsen man kan dra när dagligvarukedjan Intermarché sänkte priset på den kända hasselnötskrämen med hela 70 procent.

Prisraset fick nämligen kunderna att flockas till butikerna där kaosartad stämning med knuffande och trängsel utbröt i delar av landet, samtidigt som de anställda desperat försökte fylla på hyllorna, det skriver The Independent.

I en butik i L’Horme i Loireregionen fick en kund till och med ett blått öga efter ett slag enligt en anställd i butiken som sålde slut på Nutella på endast 15 minuter.

I en annan butik i Rive-de-Gier i centrala Frankrike sålde 600 burkar slut på fem minuter.

– En kvinna drogs i håret, en äldre dam fick en burk kastat mot huvudet och en tredje fick en blodad hand, det var hemskt, sa en av kunderna i butiken.

Vissa handlare försökte hantera situationen genom att begränsa antalet burkar per kund samtidigt som polis fick tillkallas på flera platser i landet.

Tillverkaren Ferrero har gått ut med att de tycker våldet är avskyvärt och att de distanserar sig från Intermarchés rea.

Fransmännen äter näst mest Nutella i världen med sina nästan 100 miljoner burkar om året, endast grannlandet Tyskland konsumerar mer.

Mer om:Nutella
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Microsoft köper mark i Sverige

Arkiv

Dole säljer i Sverige och Finland

Flera finalister i marknadsföringstävling

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Betaltjänsten Glase lägger ner

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Matsmart retirerar från Norge

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.133