23948sdkhjf

”Vi har en ny strategi”

Byggkedjan Bygg-Ole meddelade i veckan att man ska lägga fokus på proffskunder inför år 2020. Nu berättar Mats Hedlund, vd för Bygg-Ole mer om den nya strategin.

– Vi har lanserat en ny strategi, Bygg-Ole 2020. Den innebär att vi ska satsa på proffsinriktningen under den här perioden. Vi har beslutat att fokusera på Stockholm, varför vi överlåter verksamheten i Uppsala, säger Mats Hedlund till Dagens Handel.

Han berättar vidare att Bygg-Oles erbjudande till proffskunderna kan delas upp i fyra punkter: kundbearbetning, sortimentanpassning, digitalisering och logistik.

– Digitalisering gäller inte bara e-handel utan också dialogen med kunderna. Vi har bland annat en proffswebb där man kan köpa varor men där vi också hoppas att kunna sprida kunskap. I framtiden kanske vi även kan hjälpa våra kunder med att sätta ihop offerter, göra kalkyler, hålla koll på sin orderhistorik med mera. När det gäller logistik så måste vi fortsätta anpassa den för både hämtkunder och för dem som vi levererar till. Vi har bland annat sedan tidigare ett hyvleri i Saltsjö-Boo, där man kan göra specialbeställningar.

– För de kunder som vi levererar till så införde vi under hösten ett koncept för återvinning av material från byggavfall, som vi kan ta med oss från byggarbetsplatser och återvinna. Vi har även fler saker på gång när det gäller energi, klimat och miljö och det kommer mer information om detta tillsammans med vår årsrapport om några månader.

Bygg-Ole har i dagsläget byggvaruhus för privat- och proffskunder i Nacka och Värmdö samt tre proffsbutiker i Saltsjö-Boo, Uppsala och Märsta. Verksamheten i Uppsala ska, som tidigare meddelats, överlåtas till Optimera.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094