23948sdkhjf

Framåt för Electrolux

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Visar upp en ökad försäljning och rörelseresultat. "Därmed togs ett viktigt steg på vägen mot lönsam tillväxt” skriver Jonas Samuelson, vd och koncernchef på Electrolux, i en kommentar.

Vitvaruföretaget Electrolux rörelseresultat landade på 1 969 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017. Det kan jämföras med 1 616 miljoner under motsvarande period året innan och slog analytikernas förväntningar på 1 867 miljoner, enligt en sammanställning av SME Direkt. Rörelsemarginalen ökade till 6,1 procent (5,0). Förväntat var 5,9 procent.

Läs också: Han är ny ledamot i Axel Johnson


”Electrolux rörelsemarginal förbättrades till 6,1 procent under 2017, en ökning med närmare 20%. Därmed togs ett viktigt steg på vägen mot lönsam tillväxt” skriver Jonas Samuelson, vd och koncernchef på Electrolux i en kommentar.


”Ett starkt fokus på att optimera produktportföljen har tillsammans med kostnadseffektiviseringar bidragit till den goda utvecklingen under året, som avslutades med ett starkt fjärde kvartal där den organiska tillväxten uppgick till 4 procent och marginalen till 6,1 procent.”


Nettoomsättningen uppgick till 32 366 miljoner kronor, jämfört med 32 144 miljoner under motsvarande period året innan. Här väntades 31 450 kronor.


Styrelsen föreslår nu en utdelning för 2017 på 8,30 kronor per aktie (7,50). Den ska betalas ut i två delar.

Mer om: Electrolux
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Sängtillverkare öppnar butik

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Pizzakedjan Domino's lämnar Sverige

Panduro outsourcar logistiken

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Här öppnar JC

Nyhetsbrev

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Arkiv

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Clas Ohlson växer kraftigt online

Jaktkedja i konkurs

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nelly lämnar Falkenberg

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Handeln ritar om städerna

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.144