23948sdkhjf

Framåt för Electrolux

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Visar upp en ökad försäljning och rörelseresultat. "Därmed togs ett viktigt steg på vägen mot lönsam tillväxt” skriver Jonas Samuelson, vd och koncernchef på Electrolux, i en kommentar.

Vitvaruföretaget Electrolux rörelseresultat landade på 1 969 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2017. Det kan jämföras med 1 616 miljoner under motsvarande period året innan och slog analytikernas förväntningar på 1 867 miljoner, enligt en sammanställning av SME Direkt. Rörelsemarginalen ökade till 6,1 procent (5,0). Förväntat var 5,9 procent.

Läs också: Han tar över på Elon


”Electrolux rörelsemarginal förbättrades till 6,1 procent under 2017, en ökning med närmare 20%. Därmed togs ett viktigt steg på vägen mot lönsam tillväxt” skriver Jonas Samuelson, vd och koncernchef på Electrolux i en kommentar.


”Ett starkt fokus på att optimera produktportföljen har tillsammans med kostnadseffektiviseringar bidragit till den goda utvecklingen under året, som avslutades med ett starkt fjärde kvartal där den organiska tillväxten uppgick till 4 procent och marginalen till 6,1 procent.”


Nettoomsättningen uppgick till 32 366 miljoner kronor, jämfört med 32 144 miljoner under motsvarande period året innan. Här väntades 31 450 kronor.


Styrelsen föreslår nu en utdelning för 2017 på 8,30 kronor per aktie (7,50). Den ska betalas ut i två delar.

Mer om: Electrolux
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Nyhetsbrev

Dole säljer i Sverige och Finland

Arkiv

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Starkt halvår för Elgiganten

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

De gör kollektion åt H&M

Modekedjan i svenskt sko- och klädsamarbete. Kollektionen innehåller även plagg och skor till barn.

Nya Coop och Eurocash vid gränsen

400 miljoner plöjs ned i ny handelsplats i Storlien vid norska gränsen.

Kappahl lovar nytt koncept - men först butik för Newbie

Öppnar tillfällig barnklädesbutik för att sedan bygga om ytan till ett helt nytt koncept.

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Leveranser samma dag i 36 städer

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Matsmart retirerar från Norge

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Efter vd-bytet: Nytt bakslag för Axfoods apotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.213