Bokus lanserar ny lyssningstjänst

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen

I vår går Akademibokhandelns Bokus in på ljudboksmarknaden.

Då startar Akademibokhandelns dotterbolag Bokus en ny tjänst för strömmande ljudböcker;

i konkurrens med Storytel, Bookbeat och Nextory.

Akademibokhandelns Bokus har sedan flera år erbjudit ljud och e-böcker till försäljning styckevis.

– Digitala kanaler och format växer på bokmarknaden och abonnerade streamingtjänster stod för drygt tio procent av marknaden första halvåret. För oss är det självklart att vi ska finnas på denna marknad, säger Maria Hamrefors, vd för Akademibokhandelsgruppen.

Läs också: Akademibokhandeln lägger hela sortimentet online

Akademibokhandelns kundklubb har fler än 1,7 miljoner medlemmar.

Akademibokhandeln och Bokus fövärvades i jul förra året av industrigruppen Volati.

Läs också: Akademibokhandeln: ”Bokmarknaden svagare än väntat”

I en intervju med tidningen Svensk Bokhandel svarar Maria Hamrefors så här på frågan om den nya tjänsten inte kommer att stjäla fysisk försäljning:– Det handlar till syvende och sist om konsumentbeteende, så det är väl inte omöjligt att fysisk försäljning påverkas. Samtidigt måste man vara öppen för att utveckla sin verksamhet.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

Lidl vill tillbaka till Norge

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Nyhetsbrev

Regionchef på Kappahl till Indiska

Arkiv
1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Securitas tecknar avtal med modejätte

Butiken får el från taket

Så ska Lexington Company få igång tillväxten

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.149