23948sdkhjf

Bloggare fälld för sponsrade inlägg

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Patent- och Marknadsdomstolen fäller bloggaren Kissie för två av tre inlägg i sociala medier.

På onsdagen meddelande Stockholms tingsrätt utfallet i det uppmärksammade ”Kissie-målet”.

Bloggaren Kissie, Alexandra Nilsson, döms för två av tre anmälda blogg- och Instagraminlägg. Hon frias för ett inlägg då Patent- och Marknadsdomstolen säger att reklammarkeringen ”sponsored post”, som bloggaren Kissie använt i ett blogginlägg, är en godkänd reklammarkering, i enlighet med 9 § i marknadsföringslagen.

I domen står det att läsa ”Eftersom det är influencern som slutligt har utformat och publicerat inläggen har domstolen bedömt att ett förbud och ett åläggande, med hot om vite, ska riktas mot dennes bolag”.

Kissie bryter mot förbudet väntar vite om 100 000 kronor per tillfälle.

Det är första gången som svensk domstol prövar hur marknadsföringslagen ska tillämpas på reklam i sociala medier. Dock låser sig inte Patent- och Marknadsdomstolen vid att märkningen ska se ut på ett visst sätt mer än att det ska tydligt framgå att det handlar om reklam.

Sveriges Annonsörer välkomnar domen och ska nu analysera utfallet för att kunna vägleda annonsörerna att arbeta än mer ansvarsfullt i sociala medier.

– Det har gått ett och ett halvt år sedan KO stämde Kissie och Tourn, vilket är en ganska lång tidsperiod när vi talar utveckling i sociala medier. Det kan tänkas att ”sponsored post” var en främmande fågel för några aktörer hösten 2016 men idag känns uttrycket vedertaget. Domstolen konstaterar att det inte finns något krav på att marknadsföring ska innehålla ett särskilt begrepp för reklammarkering. Det är tillräckligt att det framgår tydligt genom exempelvis layouten. Att låsa branschen vid specifika uttryck, såsom ”reklam” och ”annons”, är att göra konsumenterna en otjänst, säger Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer i en kommentar.

Domen väntas bli prejudicerande och ge en del svar på frågan om reklammarkering i sociala medier.

Upprinnelsen till tvisten är att Konsumentombudsmannen, KO, hösten 2016 stämde Kissie Media AB och bloggföretaget Tourn för bristande reklammarkering enligt marknadsföringslagens 9 §. KO menade att bloggaren i två blogginlägg och ett Instagraminlägg på hennes egna sidor utgjorde reklam och att reklammarkeringen i samtliga tre fall var otydlig.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.118