23948sdkhjf

Rätt musik ökar försäljningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

När rätt musik spelas i butiker och restauranger ökar försäljningen. Det kan professor Sven-Olof Daunfeldt slå fast efter ha genomfört världens största undersökning av musikens påverkan i kommersiella miljöer.

Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.

Läs också: Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.

Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.

– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.

Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.

Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.

– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.

         Fakta
  • Varumärkesanpassad musik med både topplistemusik och okänd musik har störst positiv påverkan på försäljningen.

  • Enbart topplistemusik är sämre än ingen musik för försäljningen.

Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.

Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.

Läs också: Handeln ritar om städerna

– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.

För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:

  • En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
  • En med varumärkesanpassad topplistemusik.
  • En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
  • Ingen musik.

Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.

Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.

– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.125