Rätt musik ökar försäljningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

När rätt musik spelas i butiker och restauranger ökar försäljningen. Det kan professor Sven-Olof Daunfeldt slå fast efter ha genomfört världens största undersökning av musikens påverkan i kommersiella miljöer.

Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.

Läs också: När handeln är tillväxtmotor

Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.

Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.

– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.

Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.

För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.

Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.

– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.

         Fakta
  • Varumärkesanpassad musik med både topplistemusik och okänd musik har störst positiv påverkan på försäljningen.

  • Enbart topplistemusik är sämre än ingen musik för försäljningen.

Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.

Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.

– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.

För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:

  • En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
  • En med varumärkesanpassad topplistemusik.
  • En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
  • Ingen musik.

Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.

Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.

– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Elgiganten ska minska matsvinnet

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Zalando större än H&M

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Nyhetsbrev

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Arkiv

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Cloetta ska nå nya konsumenter

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Så drabbas Sverige av handelskriget

Det blir dyrare om handelskriget kommer till Sverige.

Här är de största konkurserna i juni

Konkursstatistiken ökar kraftigt i Sverige.

Amazon öppnar ny kassalös butik

Mekonomen köper bildelsdistributörer

Förvärvar i Danmark och Polen.

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Ica backar om Bromma Blocks

EU i toppmöte om handelskriget

Han blir nästa att lämna MQ

Konkurrensverket: Otillbörliga handelsmetoder förekommer

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.198