23948sdkhjf

Rätt musik ökar försäljningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

När rätt musik spelas i butiker och restauranger ökar försäljningen. Det kan professor Sven-Olof Daunfeldt slå fast efter ha genomfört världens största undersökning av musikens påverkan i kommersiella miljöer.

Vid ett frukostseminarium arrangerat av Retail House och Handelsrådet presenterade han de viktigaste slutsatserna från undersökningen ”The impact of music in restaurants”.

Läs också: Här visar youtubeprofilen jobben på Ica Maxi

Det är den största undersökning som gjorts av musikens påverkan på konsumtion i kommersiella miljöer. Undersökningen är gjord i en snabbmatskedja, men slutsatserna stämmer lika bra i dagligvaruhandeln och andra butiker och restauranger.

Tidigare forskning på området lider enligt Daunfeldt av stora brister.

– Det har handlat om en enstaka butik eller restaurang under extremt begränsad tid, säger han.

Det har fram till nu bland annat varit svårt att samordna så att samma musik spelas i flera butiker eller restauranger samtidigt för att kunna jämföra.

Läs också: Forskare: Anställningsbidrag kan ge etnisk inlåsning

För att komma runt den begränsningen har Daunfeldts forskarteam samarbetat med Spotifys B2B-bolag Soundtrack Your Brand, som specialiserat sig på att skräddarsy musiklösningar till företag.

Med hjälp av företagets streamingsystem kunde forskarna genomföra en undersökning på en helt annan skala.

– Det handlar om 16 snabbmatsrestauranger under fem månader, säger Sven-Olof Daunfeldt.

         Fakta
  • Varumärkesanpassad musik med både topplistemusik och okänd musik har störst positiv påverkan på försäljningen.

  • Enbart topplistemusik är sämre än ingen musik för försäljningen.

Under undersökningens lopp gjordes 1,8 miljoner inköp och genomfördes drygt 2 000 kundenkäter.

Med det underlaget kunde forskargruppen komma fram till en rad viktiga slutsatser.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

– Med varumärkesanpassad musik ökade försäjningen med i genomsnitt 9,1 procent, säger Sven-Olof Daunfeldt.

För undersökning gjordes fyra, eller snarare tre, olika spellistor:

  • En med varumärkesanpassad musik, som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik.
  • En med varumärkesanpassad topplistemusik.
  • En med slumpmässigt utvald topplistemusik.
  • Ingen musik.

Den bästa försäljningseffekten uppnåddes med musik i samklang med varumärkets kärnvärden som både innehöll topplistemusik och mindre känd musik. Ökningen med 9,1 procent är jämfört med enbart topplistemusik, som alltså var sämre för försäljningen än ingen musik alls.

Det står alltså klart att musik har en betydande påverkan på försäljningen.

– Allra störst påverkan har den om den påverkar oss på ett omedvetet plan, säger Sven-Olof Daunfeldt. Att spela varumärkesanpassad musik väcker också en rad positiva känslor hos kunderna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

Piloten klar: Logistikföretaget släpper unika e-handelsskåp

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Intersport permitterar och säger upp

Så parerar H&M coronakrisen

Försäljningen rasade och nära halverades i mars.

Life tar över konkursad konkurrents butiker – siktar på att öppna inom ett par veckor

Detaljhandelskedjan tar över knappt hälften av Holland & Barretts butiker.

Nyhetsbrev

Ikeas moderbolag förvärvar AI-företag – lanserar ny app

Arkiv

Clas Ohlson fixar i mobilen

Bilhandeln flyttar online

Postnord: Jätteökning av hemleveranser

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Anrik herrekipering i konkurs

Lämnar Bolist och går till Woody

Systembolaget till ny stadskärna

XL-Bygg och Bolist går ihop – blir störst

Nya riktlinjer för hur handeln ska minska smittspridningen

Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

XXL tar in kapital

Ikea ställer om viss produktion för att parera försäljnings- och ordernedgång

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Konkurserna minskar – dramatisk ökning av rekonstruktioner

Teknikmagasinet önskar permittera även i svenska butiker

Nu har modehandlarens nya vd tillträtt

Walmart tar tempen på sina anställda

Bianchi Café & Cycles i konkurs

Ska inspirera med tvådagarskoncept

Zalando vinstvarnar

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Bergendahls

Bilhall blir trädgårdsbutik

ÖoB justerar öppettider – gör som dagligvaruhandeln

1

Förbud mot sammankomster med över 50 personer

På nytt jobb
Hon tar över som vd för Ecster

Daymaker i konkurs

Fraktens Klarna tar in nytt kapital – ska växa till nya marknader

Primark vägrar betala lockdown-hyra

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.109