23948sdkhjf

7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Läs också: ”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: Listan: Här är butikerna som får Coops nya Hämta-koncept

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om: e-handel | UPS
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Utmanaren släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

Sportkedjans vd lämnar – efter två månader

Går efter intern granskning av uppmärksammade Facebookinlägg.

Femte butiken för Hemcompaniet

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Heminredningsmärke i konkurs

Nyhetsbrev

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Arkiv

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.126