23948sdkhjf

7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Läs också: Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

Läs också: Coop släpper ny e-handelsbomb

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om: e-handel | UPS


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu
1

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Stadium omorganiserar och varslar

VRG avvecklar Rizzo som butikskedja - stänger 10 butiker

Hit kommer Plantagen

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Nyhetsbrev

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Arkiv

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Sverige är bäst på kontantlöshet

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Shopgun tar sikte på reklambladen

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Mathems vd sågar granskningen

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Skitmarginaler”

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158