7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

Läs också: E-handel bromsar upp utbyggnaden av köpcentrum

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: Qliro ökar försäljningen

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om: e-handel | UPS


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.169