7 av 10 handlar från andra länder

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Européer som handlar på nätet letar gärna utanför hemmarknaden när de beställer varor online, och mobilen blir allt viktigare.

Det visar undersökningen 2017 UPS Europe Pulse of the Online Shopper som genomförts av UPS. Den baseras på en comScore-undersökning från 2017 av drygt 6 400 nätshoppare i Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Spanien och Storbritannien.

Anledningen till att sju av tio online-shoppare vänder sig utomlands är främst att de hittar bättre priser där (40 procent) eller att de letar efter ett specifikt varumärke eller en produkt som bara finns utomlands (39 respektive 33 procent).

Internet har gjort shopping verkligt globalt, vilket gör det möjligt för återförsäljare att marknadsföra och sälja sina produkter till kunder över hela världen. Vår undersökning visar att nästan tre fjärdedelar av européer som handlar på nätet handlar utanför landets gränser, så möjligheten är stor för både små och stora återförsäljare som vill få sin verksamhet att växa, säger Lotta Söderström, nordisk marknadschef för UPS.

Studien visar att hela 96 procent av alla köp genomfördes på onlinevaruhus, där man handlar från tredjepartssäljare. Anledningen att detta föredrogs före återförsäljare var bättre priser (67 procent) samt ett bredare utbud (43 procent).

Drygt hälften anser att det vid e-handel är viktigt hur många leveransalternativ som det finns att välja mellan och 75 procent anser att det är viktigt med fri retur. 63 procent är intresserade av möjligheten att skicka leveransen till en alternativ plats med längre öppettider, om kostnaden är lägre än för att leverera till hemmet.

Detta överväger man vid e-handel utomlands ifrån:

75 procent – Betalningssäkerheten

72 procent – Orderns totala kostnad när även tullar och avgifter räknas med

Läs också: Hundratals anställda kan förlora jobbet

63 procent – Returregler

63 procent – Pris i lokal valuta

62 procent – Tid för leveransen

Läs också: E-handel bromsar upp utbyggnaden av köpcentrum

De lärdomar som återförsäljare kan ta med sig från rapporten är bland annat att de måste ha ett personligt och brett utbud för att kunna attrahera kunderna till sig. De måste även jobba hårt med mobilanpassning. 43 procent av mobilanvändarna i studien använde nämligen sin telefon till att genomföra köpen samt för att hitta information kring bland annat butiker, varor eller leveransen.

26 procent av de som använde sig av mobilen när de handlade räknar med att göra det ännu mer i framtiden. 

Hoppet är dock inte ute för fysiska butiker. 84 procent av e-handlarna i studien sade att de fortfarande anser att fysiska butiker är viktiga när de köper varor, till stor del på grund av möjligheten att då känna på produkterna och även då man man behövde köpa något snabbt.

Mer om: e-handel | UPS


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kompletterar med egna varumärken

Hundratals anställda kan förlora jobbet

Nätjätten Amazon kan komma att säga upp hundratals anställda när tjänsterna Prime och Fresh slås ihop.

Ikea återkallar godis - skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Sportamore utökar lagerinvestering

Trögt i Björn Borgs butiker

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

Unilever kan lämna London

Brexit är ett tungt vägande skäl till att Unilever överväger att lämna London och flytta hela huvudkontoret till Rotterdam.

Nyhetsbrev

Här öppnar Deichmann igen

Arkiv

Zetadisplay ökade omsättningen

Maxihandlare årets företagare

Maxihandlaren Mats Nilsson har utsetts till årets företagare i Nacka. "En otroligt stor ära", skriver han på butikens Facebooksida.

Ifoodbags grundare lämnar företaget

Ica ska lyfta entreprenörskap

Ska dela ut pris till samhällsförändrande entrepenörer.

We Effects och Vi-skogens vd slutar

Stockholmspremiär för Normal

I januari öppnade danska kedjan första butikerna i Sverige och i april väntar Stockholm.

Urstarkt för byggvaror trots kris

Trots prisras på bostäder och risk för en förvärrad byggkris går handeln med järn- och byggvaror urstarkt.

Han går till Intersport

E-handelsgrundaren Jarno Vanhatapio kliver in i Intersports styrelse.

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

Han lämnar Clas Ohlson

Slutar som ekonomi- och finansdirektör efter sju år.

Här öppnar pryl- och inredningsbutik

De ska aktivera kupongerna direkt i hyllan

Från Ikea till Åhléns

Varuhuskedjan har hittat en efterträdare till Lina Söderqvist på marknadschefsposten.

Lidl vill tillbaka till Norge

Regionchef på Kappahl till Indiska

1

Studie: Livsmedel inte problemet när det kommer till mikroplaster

Hon ska kvalitetssäkra Indiska

Mode- och inredningskedjan rekryterar kvalitets- och hållbarhetschef med förflutet hos Åhléns och H&M.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Butiken får el från taket

Securitas tecknar avtal med modejätte

Poolias vd avgår

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Coop säger upp avtalet med Postnord

De tar plats i Katrineholm

Lindex stänger i Tidaholm

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Woki in - Satori ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.211