23948sdkhjf

Axfood höjer utdelningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det går så bra för Axfood att bolaget höjer utdelningen. Trots att resultatet var sämre än marknadens förväntningar.

Enligt dagens rapport uppgick bolagets nettoomsättning för det fjärde kvartalet till 11 826 miljoner kronor, att jämföra med 11 116 kronor för samma period förra året. Det är en ökning med 7,3 procent, rensat från förvärvet av Sabas lagerhantering för frukt och grönt.

Läs också: Axfood över 2 miljarder

Rörelseresultatet sjönk något till 398 miljoner kronor (401), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,4 procent (3,6).

För helåret ökade koncernens nettoomsättning till 45 968 miljoner kronor (43 355), en ökning med 7,0 procent, rensat för lagerhanteringen.
Rörelseresultatet minskade till 1 886 miljoner kronor (1 902), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent (4,4).

Koncernchef och vd Klas Balkow kommenterar:

− Med det fjärde kvartalet stänger vi nu böckerna för ett händelserikt och försäljningsmässigt framgångsrikt 2017. Som för hela året var försäljningen stark i det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet för kvartalet är i nivå med föregående år och för 2017 i linje med vår prognos och koncernens långsiktiga 4-procentsmål. Baserat på det goda kassaflödet och Axfoods starka finansiella ställning föreslår styrelsen en utdelning om 7,00 kr per aktie, en ökning med cirka 17 procent.

För 2018 beräknas investeringarna uppgå till 900–1 000 miljoner kronor. Bolaget utökar också sina långsiktiga mål med ett tillväxtmål som innebär att Axfood ska växa mer än marknaden.

Mer om:Axfood
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stark tillväxt för second hand-utmanaren Sellpy

Starbucks vill erbjuda order via mobil

Lindt trotsar mättad marknad

Nätapoteket går som tåget

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Nyhetsbrev

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Arkiv

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.166