Axfood höjer utdelningen

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Det går så bra för Axfood att bolaget höjer utdelningen. Trots att resultatet var sämre än marknadens förväntningar.

Enligt dagens rapport uppgick bolagets nettoomsättning för det fjärde kvartalet till 11 826 miljoner kronor, att jämföra med 11 116 kronor för samma period förra året. Det är en ökning med 7,3 procent, rensat från förvärvet av Sabas lagerhantering för frukt och grönt.

Rörelseresultatet sjönk något till 398 miljoner kronor (401), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 3,4 procent (3,6).

För helåret ökade koncernens nettoomsättning till 45 968 miljoner kronor (43 355), en ökning med 7,0 procent, rensat för lagerhanteringen.
Rörelseresultatet minskade till 1 886 miljoner kronor (1 902), vilket motsvarar en rörelsemarginal om 4,1 procent (4,4).

Läs också: Ny chef på Axfood

Koncernchef och vd Klas Balkow kommenterar:

Läs också: Axfood inför papperslösa kvitton

− Med det fjärde kvartalet stänger vi nu böckerna för ett händelserikt och försäljningsmässigt framgångsrikt 2017. Som för hela året var försäljningen stark i det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet för kvartalet är i nivå med föregående år och för 2017 i linje med vår prognos och koncernens långsiktiga 4-procentsmål. Baserat på det goda kassaflödet och Axfoods starka finansiella ställning föreslår styrelsen en utdelning om 7,00 kr per aktie, en ökning med cirka 17 procent.

För 2018 beräknas investeringarna uppgå till 900–1 000 miljoner kronor. Bolaget utökar också sina långsiktiga mål med ett tillväxtmål som innebär att Axfood ska växa mer än marknaden.

Mer om:Axfood


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

De tar plats i Katrineholm

Käk hos Circle K

Bensinstationskedjan lanserar Petters och Käks ”Håll-käften”-burgare på 295 fullservicestationer i Sverige.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

Nyhetsbrev

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Arkiv

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Här öppnar Lyko

Ny vd på Strongpoint

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Coop tappade försäljning

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Helomvändning krävs för Lindex

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

H&M om e-handel och framtiden

Online utgör 12,5 procent av den totala försäljningen. Det avslöjas inför H&M-gruppens kapitalmarknadsdag som hålls på onsdagen.

Digitala affärer i fokus

Modekoncernen RNB och Wellstreet ska förändra och utveckla retail med digitala tjänster i samägda bolaget Retailers Lab.

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Byggmax till Malung

Björn Borg förvärvar finskt dotterbolag

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.18