23948sdkhjf

Unga dissas med snorkigt bemötande

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Många butikssäljare ser inte ungdomar som potentiella kunder, visar en undersökning som gjorts av tre gymnasieelever på affärsgymnasiet Procivitas i Helsingborg.

Det är under ett halvår som Ludvig Nilsson, Herman Ljungberg och Marcus du Hane testat hur unga bemöts i olika butiker. Verksamheten har utvecklats inom ramarna för ett UF-företag.

– Vi vill verkligen ha cityhandeln kvar och tror på den mänskliga interaktionen. Men unga blir överlag negligerade. Jag blir bättre bemött när jag kommer med min mamma, säger Herman Ljungberg till Helsingborgs Dagblad.

– Butikerna verkar inte vara medvetna om hur köpstarka vi är, säger Ludvig Nilsson.

Gymnasisterna har även lyckats sälja in sin affärsidé till butiker på köpcentrumet Väla. De gör tre oanmälda besök och ringer två oanmälda telefonsamtal till butikerna de testar. Sedan bokför de bemötandet enligt en egenutvecklad mall. Butikerna får en analys av besöken, ett betyg och ett individuellt värde som de kan jämföra med alla andra butiker ungdomarna besökt.

– Säljandet i butikerna fungerar. Det är den första kontakten och avslutet som är sämre, säger Marcus du Hane som tror att det är glädjen att gå i butiker som kan rädda den lokala handeln.

– Det kan gå fort att e-handeln helt tar över. Jag har inte lust att shoppa om jag inte får kontakt.

Om projektet utvidgas planerar gruppen att även ta hjälp av sina kvinnliga klasskamrater vid undersökningarna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Wrapp förstärker marknadsavdelningen

Så mycket ökar Elons näthandel

Artist in i nätapotek

Efter konkursen – Best of Brands med ny ägare

Branschprofiler ska skapa ny modekedja digitalt och fysiskt.

På nytt jobb
Ica tar in reklamguru

På nytt jobb
Ska utveckla Ikeas fastigheter

Han blir chef för Ikea property.

Nyhetsbrev

Bygghandeln minskar – men ökar

Arkiv

På nytt jobb
Med e-handel i fokus

Då får modekedjan ny vd

Färdigräknat: Här är Årets matbluff

Produkten som lurade kunderna mest 2018.

På nytt jobb
Ny chef på Apotek Hjärtat

Swish och Ica i hälarna på Volvo

Yougovs Brandindex rankar vilka varumärken det talas mest positivt om.

Ambientemässan växer i betydelse

Framtidens detaljhandel och tips på hur man skapar ultimata butiksmiljöer på mässan i Frankfurt.

På nytt jobb
Han går till Apoteksgruppen

Blir affärsutvecklingschef på Apoteksgruppen och har ett förflutet från dagligvaruhandeln.

Icas vd: ”Majoriteten av tjänsterna kan påverkas innan sommaren”

200 tjänster hos Ica Sverige ska bort. Tjänsterna är spridda över hela företaget.

Ny landschef för Normal

Lämnar Salling Group och Føtex för detaljhandelskedjan i Danmark.

Butikskoncept i konkurs

På nytt jobb
Från Oriflame till Stadium

Hon får titeln head of agency hos sportkedjan och ska ansvara för idé och produktion i kedjans samtliga marknadsföringskanaler.

200 tjänster ska bort på Ica

Omorganisationen ska frigöra resurser till bland annat digitaliseringen.

Här är de nya ministrarna

Skönhet i tre våningar - nu öppnar Kicks nya storsatsning

I veckan öppnar skönhetskedjan nytt i Stockholm city. Enheten är den största butikssatsningen i kedjans historia.

Här stänger Polarn O. Pyret

På nytt jobb
Han kliver in på Fazer

Galleria med nya modekoncept

Ny sängspecialist i Malmö

Ökade online - slog rekord

Systembolaget varnar vinleverantör

Så summerar Mio 2018

Nu säljs lagret ut

På nytt jobb
Chefsskifte på Duni

Så sålde Clas Ohlson

Jysk väljer Malmöcentrum

Anna-Karin Hatt ny vd på LRF

Han lämnar Qliro

Ny finanschef på Scandi Standard

Här öppnar H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.154