23948sdkhjf

Unga dissas med snorkigt bemötande

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Många butikssäljare ser inte ungdomar som potentiella kunder, visar en undersökning som gjorts av tre gymnasieelever på affärsgymnasiet Procivitas i Helsingborg.

Det är under ett halvår som Ludvig Nilsson, Herman Ljungberg och Marcus du Hane testat hur unga bemöts i olika butiker. Verksamheten har utvecklats inom ramarna för ett UF-företag.

– Vi vill verkligen ha cityhandeln kvar och tror på den mänskliga interaktionen. Men unga blir överlag negligerade. Jag blir bättre bemött när jag kommer med min mamma, säger Herman Ljungberg till Helsingborgs Dagblad.

– Butikerna verkar inte vara medvetna om hur köpstarka vi är, säger Ludvig Nilsson.

Gymnasisterna har även lyckats sälja in sin affärsidé till butiker på köpcentrumet Väla. De gör tre oanmälda besök och ringer två oanmälda telefonsamtal till butikerna de testar. Sedan bokför de bemötandet enligt en egenutvecklad mall. Butikerna får en analys av besöken, ett betyg och ett individuellt värde som de kan jämföra med alla andra butiker ungdomarna besökt.

– Säljandet i butikerna fungerar. Det är den första kontakten och avslutet som är sämre, säger Marcus du Hane som tror att det är glädjen att gå i butiker som kan rädda den lokala handeln.

– Det kan gå fort att e-handeln helt tar över. Jag har inte lust att shoppa om jag inte får kontakt.

Om projektet utvidgas planerar gruppen att även ta hjälp av sina kvinnliga klasskamrater vid undersökningarna.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Arkiv

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Rekordomsättning för Inditex

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.116