Unga dissas med snorkigt bemötande

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Många butikssäljare ser inte ungdomar som potentiella kunder, visar en undersökning som gjorts av tre gymnasieelever på affärsgymnasiet Procivitas i Helsingborg.

Det är under ett halvår som Ludvig Nilsson, Herman Ljungberg och Marcus du Hane testat hur unga bemöts i olika butiker. Verksamheten har utvecklats inom ramarna för ett UF-företag.

– Vi vill verkligen ha cityhandeln kvar och tror på den mänskliga interaktionen. Men unga blir överlag negligerade. Jag blir bättre bemött när jag kommer med min mamma, säger Herman Ljungberg till Helsingborgs Dagblad.

– Butikerna verkar inte vara medvetna om hur köpstarka vi är, säger Ludvig Nilsson.

Gymnasisterna har även lyckats sälja in sin affärsidé till butiker på köpcentrumet Väla. De gör tre oanmälda besök och ringer två oanmälda telefonsamtal till butikerna de testar. Sedan bokför de bemötandet enligt en egenutvecklad mall. Butikerna får en analys av besöken, ett betyg och ett individuellt värde som de kan jämföra med alla andra butiker ungdomarna besökt.

– Säljandet i butikerna fungerar. Det är den första kontakten och avslutet som är sämre, säger Marcus du Hane som tror att det är glädjen att gå i butiker som kan rädda den lokala handeln.

– Det kan gå fort att e-handeln helt tar över. Jag har inte lust att shoppa om jag inte får kontakt.

Om projektet utvidgas planerar gruppen att även ta hjälp av sina kvinnliga klasskamrater vid undersökningarna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

De är klara med Klarna

Nordens största e-handlare lanserar egen betaltjänst.

Saab blev en besvikelse

Sportamore ökade förlusten

Tror på positivt helårsresultat.

Här är de udda säljrekorden i sommarhettan

Värmeböljan skapade tjurrusning till butiken.

Tullar kan äventyra Volvos tillverkning i USA

Apoteket backar

Nyhetsbrev

Postnords nya miljardförlust

Stora fall i brevintäkterna och mardrömmen i Danmark orsakar koncernen ännu en smäll.

Arkiv

Elgiganten ska minska matsvinnet

Amazon slog nytt försäljningsrekord

Byggvarukedjan stoppar engångsgrillar

Här satsar H&M på leveranser samma dag

Har lanserat pilottest i storstad.

Zalando större än H&M

I hettans spår - de släpper in hundar i butiken

Här får hunden följa med in för att slippa den varma bilen.

Nu ska Bålsta Centrum förnyas

Minskad framtidstro hos handlarna

Skincity förvärvar aktör i Storbritannien

Cloetta ska nå nya konsumenter

Här slår ny Byggmax upp portarna för ny butik

Byggvarukedjan invigde sin 97:e butik i Sverige.

Stadiums sneakerskoncept till Stockholm

Clas Ohlson blir sponsor till EuroPride

Stefan Persson köper 1,5 miljoner aktier i H&M

Storägaren utökar sitt innehav ytterligare.

Postnord har återupptagit utdelningen

Bombgrupp tillkallad till Postnord efter läckage

Två personer fördes till sjukhus med smärtor i händerna.

Byggmax öppnar Bygglinjen igen

Röda siffror för Intersport

På nytt jobb
The Body Shop värvar vd från Adidas

Zoéga satsar mot nollutsläpp

Amazon öppnar ny kassalös butik

EKO satsar på sex på nätet

Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Besökarna färre men försäljningen ökar

Ica fortsätter med Postnord

Ikea erbjuder 700 att sluta

På nytt jobb
Elon tar marknadschef från Brand Publishing

H&M ökar takten med nya butiker

Fortsatt tillväxt för Venue Retail Group

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175