23948sdkhjf

Unga dissas med snorkigt bemötande

Många butikssäljare ser inte ungdomar som potentiella kunder, visar en undersökning som gjorts av tre gymnasieelever på affärsgymnasiet Procivitas i Helsingborg.

Det är under ett halvår som Ludvig Nilsson, Herman Ljungberg och Marcus du Hane testat hur unga bemöts i olika butiker. Verksamheten har utvecklats inom ramarna för ett UF-företag.

– Vi vill verkligen ha cityhandeln kvar och tror på den mänskliga interaktionen. Men unga blir överlag negligerade. Jag blir bättre bemött när jag kommer med min mamma, säger Herman Ljungberg till Helsingborgs Dagblad.

– Butikerna verkar inte vara medvetna om hur köpstarka vi är, säger Ludvig Nilsson.

Gymnasisterna har även lyckats sälja in sin affärsidé till butiker på köpcentrumet Väla. De gör tre oanmälda besök och ringer två oanmälda telefonsamtal till butikerna de testar. Sedan bokför de bemötandet enligt en egenutvecklad mall. Butikerna får en analys av besöken, ett betyg och ett individuellt värde som de kan jämföra med alla andra butiker ungdomarna besökt.

– Säljandet i butikerna fungerar. Det är den första kontakten och avslutet som är sämre, säger Marcus du Hane som tror att det är glädjen att gå i butiker som kan rädda den lokala handeln.

– Det kan gå fort att e-handeln helt tar över. Jag har inte lust att shoppa om jag inte får kontakt.

Om projektet utvidgas planerar gruppen att även ta hjälp av sina kvinnliga klasskamrater vid undersökningarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.515