Unga dissas med snorkigt bemötande

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Många butikssäljare ser inte ungdomar som potentiella kunder, visar en undersökning som gjorts av tre gymnasieelever på affärsgymnasiet Procivitas i Helsingborg.

Det är under ett halvår som Ludvig Nilsson, Herman Ljungberg och Marcus du Hane testat hur unga bemöts i olika butiker. Verksamheten har utvecklats inom ramarna för ett UF-företag.

– Vi vill verkligen ha cityhandeln kvar och tror på den mänskliga interaktionen. Men unga blir överlag negligerade. Jag blir bättre bemött när jag kommer med min mamma, säger Herman Ljungberg till Helsingborgs Dagblad.

– Butikerna verkar inte vara medvetna om hur köpstarka vi är, säger Ludvig Nilsson.

Gymnasisterna har även lyckats sälja in sin affärsidé till butiker på köpcentrumet Väla. De gör tre oanmälda besök och ringer två oanmälda telefonsamtal till butikerna de testar. Sedan bokför de bemötandet enligt en egenutvecklad mall. Butikerna får en analys av besöken, ett betyg och ett individuellt värde som de kan jämföra med alla andra butiker ungdomarna besökt.

– Säljandet i butikerna fungerar. Det är den första kontakten och avslutet som är sämre, säger Marcus du Hane som tror att det är glädjen att gå i butiker som kan rädda den lokala handeln.

– Det kan gå fort att e-handeln helt tar över. Jag har inte lust att shoppa om jag inte får kontakt.

Om projektet utvidgas planerar gruppen att även ta hjälp av sina kvinnliga klasskamrater vid undersökningarna.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Coop säger upp avtalet med Postnord

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Poolias vd avgår

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Nyhetsbrev

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

Arkiv

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Lindex stänger i Tidaholm

Lyko till Finland

De tar plats i Katrineholm

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Karma till Storbritannien

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Här öppnar Lyko

Woki in - Satori ut

Sibylla öppnar nytt i Västerås

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Åkeri först i Bjuv

Duni köper förpackningsbolag

Förlusttyngt år för Postnord

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.193