Snålt i modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Det blev ingen god inledning på året i modehandeln med minskad försäljning i såväl kläd- som skobutikerna i januari, enligt Stilindex från Svensk Handel Stil.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 7,2 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Även i skobutikerna backade försäljningen och minskade med 10,8 procent.

– Januari är en reamånad där marginalerna är låga. Den dåliga försäljningen kan ha flera förklaringar. En bättre lagersituation hos butikerna minskar ju reaförsäljningen men ökar bruttovinsterna varför en lägre försäljning inte nödvändigtvis är av ondo, säger Mikael Sandström branschordförande för Svensk Handel Stil i en kommentar.

– Samtidigt har de många priskampanjerna under hela året förmodligen dämpat efterfrågan på reavaror. Varför vänta till säsongsavslutning när jag som konsument känner att jag i stort sett alltid kan fynda, säger Mikael Sandström.

Mer om:Stilindex


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Fler företag säljer överskott på auktion

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Coop säger upp avtalet med Postnord

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Handlarna mer optimistiska

Ny vd på Strongpoint

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.234