23948sdkhjf

E-handel bromsar upp utbyggnaden av köpcentrum

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Investeringsviljan i nya köpcentrum och handelsområden börjar falna. ”Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter”, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

Sedan millennieskiftet har tillväxten av nya köpcentrum och handelsområden varit stark och många svenska städer har fått ett eget externt handelsområde. Den växande e-handeln tillsammans med en redan mycket utbyggd fysisk handel och ändrat köpbeteende hos kunderna verkar dock bromsa upp trenden och byggtakten håller på att mattas av.

Läs också: Snöfall tvingade Coop att stänga e-handeln

Enligt sammanställningen ”Swedish Shopping Centre Directory” som genomförts av HUI Research tillsammans med Datscha och Nordic Council of Shopping Centers, NCSC, har antalet planerade byggprojekt minskat med nära 20 procent, motsvarande 400 000 kvadratmeter, på ett år.

2017 började med en toppnotering av volymen för planerade projekt, med 2,6 miljoner kvadratmeter men under det tredje kvartalet började etableringsviljan falna. Nu uppgår den totala projektvolymen till 2,2 miljoner kvadratmeter. Eftersom många projekt ställs in uppskattar HUI nu att endast hälften av denna yta – 1,1 miljoner kvadratmeter – kommer att bli färdiga köpcentrum och handelsområden.

– Handelsområdena har sannolikt ytterligare några goda år framför sig, men kommer att påverkas allt mer av e-handelns tillväxt inom branscher som livsmedelshandeln, möbelhandeln och järn- och bygghandeln. Detta i kombination med ett förändrat konsumentbeteende innebär att många handelsområden är särskilt utsatta i ett längre perspektiv, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI Research.

– Just nu ser 2020 ut att bli en brytpunkt med vikande nyproduktion därefter, tillägger han.

Att nivån ändå är så pass stabil fram till 2020 beror främst på tillbyggnationer, berättar han för Dagens Industri.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.189