23948sdkhjf

Nya paketavgifter kan dröja

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Postnord och Tullverket kommer inte överens.

I januari hamnade statligt ägda Postnord i blåsväder för sin bristande hantering när det gäller att kräva in moms för postordervaror från tredjeland, särskilt Kina. Moms ska betalas in från första kronan och Postnord har fått i uppdrag av Tullverket att ta fram en handlingsplan för hur problemet med momshanteringen ska lösas. Planen ska enligt uppdraget presenteras den 1 mars.

Läs också: Tradera i paketsamarbete med Postnord

Postnord har meddelat att det i framtiden kommer att krävas dels en administrationsavgift och dels moms för varje paket som levereras, men den färdiga handlingsplanen kan nu dröja. Det menar Postnords informationschef Thomas Backteman, som berättar för Breakit att en hel del frågetecken finns kvar trots att det bara är tre veckor kvar till deadline.

– Det finns fortfarande en del juridiska oklarheter och en lång rad frågor som vi måste hantera innan första mars, säger Thomas Backteman till Breakit.

Bland annat ska det fortfarande finnas oklarheter mellan Tullverket och Postnord om vad som faktiskt krävs för att få kräva ut moms.

– Som vi tolkar lagstiftningen så måste man vara utsedd deklarant i formell mening för att få ta in moms och vi uppfattar inte att vi är utsedda deklaranter. Men det är möjligtvis så att Tullverket tolkar det på ett annat sätt, säger han till Breakit.

En annan fråga är om Postnord kan begära ut momsen i efterhand eller om de måste vänta med leveransen tills dess att den betalats in.

Thomas Backteman tillägger att nivån på de planerade administrationsavgifterna beror på hur systemet slutligen utformas.

Mer om: Postnord | Tullverket
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143