23948sdkhjf

Semmelkriget vill inte ta slut

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Har du koll på alla olika varianter inför fettisdagen?

Fettisdagen infaller i år den 13 februari men semlorna har knappast lyst med sin frånvaro. Redan i slutet av sommaren tävlade bagerierna och butikerna om att vara ”först ute” med de populära bakverken och kort efter den sista julskinkan lämnade handeln började specialsemlorna att dyka upp.

Varje år dyker allt fler varianter upp och i år har inte varit ett undantag. Den mest omtalade varianten kan nog vara nachossemlan som Fri Köpenskap skrivit om tidigare men butikerna och konditorierna har även fyllts med ölsemlor, norrlandssemlor med hjortron, marängsviss-semlor och falukorvssemlor. På Hornstull i Stockholm har även en särskild semmelläsk sett dagens ljus.

Ica Maxi Eurostop i Örebro kan dock ha tagit priset, iallafall gällande mastighet, när de i år introducerade Overloadsemlan, en vetebulle med nutella och en kladdkaka på.

– Vi tyckte att det var en rolig idé och då körde vi på den, och det verkar ha gått hem. Bara sen vi lanserade den förra veckan har vi sålt cirka 600 stycken, säger Sandra Karlsson, konditor på Ica Maxi.

Några som verkligen gått in för semlorna är personalen på Ica Maxi i Haninge där de tillsammans med butikerna i Linköping, Västerås och Örebro gemensamt tävlade med varandra och sen med hjälp av en jury korade årets specialsemla; briochesemlan.

– Vi ville ha en semla som framförallt var god och inte bara galen, säger Marika Edberg, marknadschef Ica Maxi Haninge som var med och bestämde årets semla.

Förra året sålde Ica Maxi i Haninge 47 523 semlor i olika tappningar och i år lär inte bli sämre, samtidigt som varje såld semla blir till en donerad krona till Barncancerfonden.

Förutom briochesemlan har även butiken semlor med bland annat nutella och pistage och Sören Resare, försäljningschef för bageri och konditori tror inte trenden kommer att avta framöver.

– Det är väl kul att hitta på nya grejer, även om man kan tycka att det blivit lite väl hysteriskt med åren. Men jag tror alltid att folk vill dribbla till det lite och hitta på något nytt, säger han.

Varför experimenteras det så mycket med just semlor?

– Jag tror den varit lite ensam under den här perioden och sen är det ju inte så många smaker, det är en fyllning och ett bröd och det kan man variera lite hur som helst. Jag tror att det går att spåra ur hur långt som helst egentligen, bara man vågar prova, säger Sören Resare.

– Men hur det än är så är det den klassiska semlan som säljer bäst, tillägger han.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Årets franchisekedja korad

Här byter Elgiganten läge

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.197