Öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm

| Av Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

”Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året”, säger Knud Erik Hansen, vd på Carl Hansen & Son, om företagets första butik i Köpenhamn. Nu är förhoppningarna höga för Stockholm.

Förra veckan, under Stockholm Design Week, passade den danska möbelkedjan Carl Hansen & Son på att slå upp dörrarna till sin andra flaggskeppsbutik i världen, på Karlavägen 76 i Stockholm.


– Sverige är mer eller mindre vår hemmarknad och är enligt min åsikt en mycket viktig plats för oss att finnas på. Försäljningen av våra möbler har gått upp de senaste åren men det är svårt för våra återförsäljare att ge kunderna den bästa översikten över vårt sortiment. I vår nya butik kan vi visa upp våra möbler på det sätt som vi anser är bäst, säger vd Knud Erik Hansen till Dagens Handel.

Renoveringsarbetet har pågått i ett halvår och arkitektbyrån Trigueiros Architecture har tagit fram inramningen till den nya lokalen.

– Det är en charmig butik med mycket dagsljus. Vårt sortiment ställs ut tillsammans med speciellt utvalda, handgjorda och exklusiva accessoarer som ger besökarna en anledning till att komma in och köpa något utan att känna att de behöver lägga ut tusenlappar på möbler.

Butiken är uppdelad i en del för privata kunder och en del för professionella köpare.

– Vi riktar oss mot båda kundgrupper och de vill se möblerna på olika sätt.

Carl Hansen & Son grundades i Odense i Danmark för 110 år sedan och företagets första flaggskeppsbutik ligger i Köpenhamn. Efter att den öppnades ökade försäljningen av företagets möbler även hos återförsäljarna.

– Butiken i Köpenhamn öppnades för tre år sedan och det har gått bra sedan dess. Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året. Förhoppningen är att butiken i Stockholm ska ha liknande effekt. I dagsläget arbetar tre personer där men framöver kan vi nog behöva 4-5, som i Köpenhamn.

Den nya butiken är en del av Carl Hansen & Sons pågående expansionsstrategi, där målet är att öka närvaron på de viktigaste marknaderna.

– Vi kommer att öppna flaggskeppsbutiker i London och San Francisco också under de kommande två månaderna och inom tre år hoppas vi på att ha 20-25 butiker på marknader där vi ser en stor potential.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Sällanköp drivs av näthandeln

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Coops uppsagda Postnordavtal – regel snarare än undantag

Securitas tecknar avtal med modejätte

Så ska Lexington få igång tillväxten

Butiken får el från taket

Poolias vd avgår

Nyhetsbrev

Coop säger upp avtalet med Postnord

Arkiv

Detaljhandelsföretag anmälda för brister i kemikaliekontroll

Fler företag säljer överskott på auktion

Edblad ser över varumärket och rekryterar

Företaget ska växa digitalt och stärka sortimentet. Därtill har bolaget rekryterat trio med bakgrund hos bland andra Kasthall, Filippa K och Casall.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Efter 16 år – nu slutar hon på Virke

”Förändringarna på NK är positiva och efterlängtade”

Departments and Stores är positiva till omgörningen av NK i Stockholm. Nu väntar tre år av uppgraderingar av entreprenörens avdelningar på varuhuset. Ett särskilt fokus läggs på lyx och premium.

Så blir de nya avgifterna

I mars börjar Postnord ta ut moms och avgift för alla de postförsändelser som levereras från tredje land.

Lindex stänger i Tidaholm

De tar plats i Katrineholm

Resultattapp för Odd Molly

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Lyko till Finland

Ska ge snabb leverans av läkemedel – dygnet runt

De tar plats i Linden

Positiva januarisiffror för Clas Ohlson

Uniqlo öppnar i Amsterdam

Även Nederländerna blir vid sidan av Sverige ny marknad för japanska kedjan i höst.

Karma till Storbritannien

Woki in - Satori ut

Ny vd på Strongpoint

Handlarna mer optimistiska

Nya chefer på Loomis

Pricer ökar omsättningen

Åhléns säljer sexleksaker på nätet

Hundratals får gå från Amazon

H&M behåller utdelning

Hoppfulla ministrar efter möte

Gurkorna blir till ”ortens batonger”

Rustar upp inför Alla hjärtans dag

Kosmetikkedja förlänger säkerhetsavtal

Elon lockas till Gävle

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.22