23948sdkhjf

Öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året”, säger Knud Erik Hansen, vd på Carl Hansen & Son, om företagets första butik i Köpenhamn. Nu är förhoppningarna höga för Stockholm.

Förra veckan, under Stockholm Design Week, passade den danska möbelkedjan Carl Hansen & Son på att slå upp dörrarna till sin andra flaggskeppsbutik i världen, på Karlavägen 76 i Stockholm.


– Sverige är mer eller mindre vår hemmarknad och är enligt min åsikt en mycket viktig plats för oss att finnas på. Försäljningen av våra möbler har gått upp de senaste åren men det är svårt för våra återförsäljare att ge kunderna den bästa översikten över vårt sortiment. I vår nya butik kan vi visa upp våra möbler på det sätt som vi anser är bäst, säger vd Knud Erik Hansen till Dagens Handel.

Renoveringsarbetet har pågått i ett halvår och arkitektbyrån Trigueiros Architecture har tagit fram inramningen till den nya lokalen.

– Det är en charmig butik med mycket dagsljus. Vårt sortiment ställs ut tillsammans med speciellt utvalda, handgjorda och exklusiva accessoarer som ger besökarna en anledning till att komma in och köpa något utan att känna att de behöver lägga ut tusenlappar på möbler.

Butiken är uppdelad i en del för privata kunder och en del för professionella köpare.

– Vi riktar oss mot båda kundgrupper och de vill se möblerna på olika sätt.

Carl Hansen & Son grundades i Odense i Danmark för 110 år sedan och företagets första flaggskeppsbutik ligger i Köpenhamn. Efter att den öppnades ökade försäljningen av företagets möbler även hos återförsäljarna.

– Butiken i Köpenhamn öppnades för tre år sedan och det har gått bra sedan dess. Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året. Förhoppningen är att butiken i Stockholm ska ha liknande effekt. I dagsläget arbetar tre personer där men framöver kan vi nog behöva 4-5, som i Köpenhamn.

Den nya butiken är en del av Carl Hansen & Sons pågående expansionsstrategi, där målet är att öka närvaron på de viktigaste marknaderna.

– Vi kommer att öppna flaggskeppsbutiker i London och San Francisco också under de kommande två månaderna och inom tre år hoppas vi på att ha 20-25 butiker på marknader där vi ser en stor potential.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Anrika Sears i rekonstruktion – så slår det mot Electrolux

Ytterligare 142 Sears- och Kmart-butiker stängs.

Club Xprs vd om konkursen: "Externa handelsplatser var fel strategi"

Ica-kunder får rabatt hos Lidl

Lidl tar till ett kaxigt grepp för att sno stammisar från konkurrenterna. Icas, Axfoods och Coops kunder får en särskild rabatt.

Shopgun tar sikte på reklambladen

Handlarna pessimistiska inför framtiden

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Nyhetsbrev

Lågprissatsning i konkurs

Club Xprs med fyra varuhus och onlineförsäljning har försatts i konkurs.

Arkiv
2

Ikeas nya vegankorvar säljer som smör

Katastrofår för Kappahl

Färre butiksbesök och hård konkurrens sänkte klädkedjan.

Mathems vd sågar granskningen

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Stor klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Ska spåra stulna varor med unik kod.

Stormen mot Mathem växer

Sex av tio kassar hos Mathem är för varma enligt Aftonbladets mätningar, men kedjans egna mätningar visar annat.

Ica vill samla hela privatekonomin i en app

DEBATT
Debatt: "Så säkrar vi svensk handel och export"

Thomas Idermark, vd för SIS, vill i en debattartikel se ett större deltagande i standardiseringsarbetet.

Inets vd: "Pingvinstången är superviktig"

Om filosofin bakom e-handelsframgångarna.

Explosionen: Öppnar 104 butiker

7-9 butiker i veckan öppnas när kedjan nu sätter igång en enorm butiksexpansion för att konkurrera med restauranger och dagligvaruhandel. ”De har nog inte insett hur farliga vi blir”.

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

1

Lågprisraketen öppnar 34 nya butiker

Nu släpper Dollarstore nästa bomb. Öppnar fyra nya butiker samma dag och totalt 30 stycken nästa år. Snacks och dryck går starkt.

På nytt jobb
Urban Deli snor ny vd från Ica

Axfoods-bolaget Urban Deli rekryterar Icas affärsområdeschef för färskvaror. ”Tar med mig mycket kunskap.”

Tryckte sedlar i hemkopiatorn

Gick på shoppingtur i Mall of Scandinavia.

Här öppnar XL-Bygg öppnar ny anläggning

Ny Stora Coop till Stockholm

”Nu kanske man får andas”

”Skitmarginaler”

Coop släpper ny e-handelsbomb

På nytt jobb
Amelia Adamo ny ledamot i Apotea

Kommunikationschef lämnar Coop

H&M köper in sig i Klarna

På nytt jobb
Klädvårdsföretag med ny vd

Mall of Scandinavia mot trenden

1

Coops utspel blev en viral succé

Plötsligt vd-byte i Lyko

Delningsekonomi kan ge fler experter

Gallerian vill bli bäst - för hundar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.265