Öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året”, säger Knud Erik Hansen, vd på Carl Hansen & Son, om företagets första butik i Köpenhamn. Nu är förhoppningarna höga för Stockholm.

Förra veckan, under Stockholm Design Week, passade den danska möbelkedjan Carl Hansen & Son på att slå upp dörrarna till sin andra flaggskeppsbutik i världen, på Karlavägen 76 i Stockholm.


– Sverige är mer eller mindre vår hemmarknad och är enligt min åsikt en mycket viktig plats för oss att finnas på. Försäljningen av våra möbler har gått upp de senaste åren men det är svårt för våra återförsäljare att ge kunderna den bästa översikten över vårt sortiment. I vår nya butik kan vi visa upp våra möbler på det sätt som vi anser är bäst, säger vd Knud Erik Hansen till Dagens Handel.

Renoveringsarbetet har pågått i ett halvår och arkitektbyrån Trigueiros Architecture har tagit fram inramningen till den nya lokalen.

– Det är en charmig butik med mycket dagsljus. Vårt sortiment ställs ut tillsammans med speciellt utvalda, handgjorda och exklusiva accessoarer som ger besökarna en anledning till att komma in och köpa något utan att känna att de behöver lägga ut tusenlappar på möbler.

Butiken är uppdelad i en del för privata kunder och en del för professionella köpare.

– Vi riktar oss mot båda kundgrupper och de vill se möblerna på olika sätt.

Carl Hansen & Son grundades i Odense i Danmark för 110 år sedan och företagets första flaggskeppsbutik ligger i Köpenhamn. Efter att den öppnades ökade försäljningen av företagets möbler även hos återförsäljarna.

– Butiken i Köpenhamn öppnades för tre år sedan och det har gått bra sedan dess. Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året. Förhoppningen är att butiken i Stockholm ska ha liknande effekt. I dagsläget arbetar tre personer där men framöver kan vi nog behöva 4-5, som i Köpenhamn.

Den nya butiken är en del av Carl Hansen & Sons pågående expansionsstrategi, där målet är att öka närvaron på de viktigaste marknaderna.

– Vi kommer att öppna flaggskeppsbutiker i London och San Francisco också under de kommande två månaderna och inom tre år hoppas vi på att ha 20-25 butiker på marknader där vi ser en stor potential.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Nyhetsbrev

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.327