23948sdkhjf

Öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm

”Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året”, säger Knud Erik Hansen, vd på Carl Hansen & Son, om företagets första butik i Köpenhamn. Nu är förhoppningarna höga för Stockholm.

Förra veckan, under Stockholm Design Week, passade den danska möbelkedjan Carl Hansen & Son på att slå upp dörrarna till sin andra flaggskeppsbutik i världen, på Karlavägen 76 i Stockholm.


– Sverige är mer eller mindre vår hemmarknad och är enligt min åsikt en mycket viktig plats för oss att finnas på. Försäljningen av våra möbler har gått upp de senaste åren men det är svårt för våra återförsäljare att ge kunderna den bästa översikten över vårt sortiment. I vår nya butik kan vi visa upp våra möbler på det sätt som vi anser är bäst, säger vd Knud Erik Hansen till Dagens Handel.

Renoveringsarbetet har pågått i ett halvår och arkitektbyrån Trigueiros Architecture har tagit fram inramningen till den nya lokalen.

– Det är en charmig butik med mycket dagsljus. Vårt sortiment ställs ut tillsammans med speciellt utvalda, handgjorda och exklusiva accessoarer som ger besökarna en anledning till att komma in och köpa något utan att känna att de behöver lägga ut tusenlappar på möbler.

Butiken är uppdelad i en del för privata kunder och en del för professionella köpare.

– Vi riktar oss mot båda kundgrupper och de vill se möblerna på olika sätt.

Carl Hansen & Son grundades i Odense i Danmark för 110 år sedan och företagets första flaggskeppsbutik ligger i Köpenhamn. Efter att den öppnades ökade försäljningen av företagets möbler även hos återförsäljarna.

– Butiken i Köpenhamn öppnades för tre år sedan och det har gått bra sedan dess. Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året. Förhoppningen är att butiken i Stockholm ska ha liknande effekt. I dagsläget arbetar tre personer där men framöver kan vi nog behöva 4-5, som i Köpenhamn.

Den nya butiken är en del av Carl Hansen & Sons pågående expansionsstrategi, där målet är att öka närvaron på de viktigaste marknaderna.

– Vi kommer att öppna flaggskeppsbutiker i London och San Francisco också under de kommande två månaderna och inom tre år hoppas vi på att ha 20-25 butiker på marknader där vi ser en stor potential.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095