Öppnar flaggskeppsbutik i Stockholm

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

”Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året”, säger Knud Erik Hansen, vd på Carl Hansen & Son, om företagets första butik i Köpenhamn. Nu är förhoppningarna höga för Stockholm.

Förra veckan, under Stockholm Design Week, passade den danska möbelkedjan Carl Hansen & Son på att slå upp dörrarna till sin andra flaggskeppsbutik i världen, på Karlavägen 76 i Stockholm.


– Sverige är mer eller mindre vår hemmarknad och är enligt min åsikt en mycket viktig plats för oss att finnas på. Försäljningen av våra möbler har gått upp de senaste åren men det är svårt för våra återförsäljare att ge kunderna den bästa översikten över vårt sortiment. I vår nya butik kan vi visa upp våra möbler på det sätt som vi anser är bäst, säger vd Knud Erik Hansen till Dagens Handel.

Renoveringsarbetet har pågått i ett halvår och arkitektbyrån Trigueiros Architecture har tagit fram inramningen till den nya lokalen.

– Det är en charmig butik med mycket dagsljus. Vårt sortiment ställs ut tillsammans med speciellt utvalda, handgjorda och exklusiva accessoarer som ger besökarna en anledning till att komma in och köpa något utan att känna att de behöver lägga ut tusenlappar på möbler.

Butiken är uppdelad i en del för privata kunder och en del för professionella köpare.

– Vi riktar oss mot båda kundgrupper och de vill se möblerna på olika sätt.

Carl Hansen & Son grundades i Odense i Danmark för 110 år sedan och företagets första flaggskeppsbutik ligger i Köpenhamn. Efter att den öppnades ökade försäljningen av företagets möbler även hos återförsäljarna.

– Butiken i Köpenhamn öppnades för tre år sedan och det har gått bra sedan dess. Försäljningen ökade med 40 procent redan under det första året. Förhoppningen är att butiken i Stockholm ska ha liknande effekt. I dagsläget arbetar tre personer där men framöver kan vi nog behöva 4-5, som i Köpenhamn.

Den nya butiken är en del av Carl Hansen & Sons pågående expansionsstrategi, där målet är att öka närvaron på de viktigaste marknaderna.

– Vi kommer att öppna flaggskeppsbutiker i London och San Francisco också under de kommande två månaderna och inom tre år hoppas vi på att ha 20-25 butiker på marknader där vi ser en stor potential.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Nyhetsbrev

Här öppnar Tictail

Arkiv

Normal öppnar nytt

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Walmart slutar med självscannings-app

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Jetshop samarbetar med Postnord

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Gekås investerar i shoppingnära boende

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

Middag på mammas önskelista

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Sour industry väljer Onepartnergroup

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.35