23948sdkhjf

NK storsatsar - blir större och lyxigare

| Av Pernilla Hansson, Erika Lindbom | Tipsa redaktionen

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Totalt ska 50 procent av varuhuset i Stockholm förnyas. Omdaningen har planerats under två år och förväntas vara klar år 2020. Förnyelsearbetet syftar till att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt.

Läs också: Så ser nya NK Sport ut

NK gör även en storsatsning på sportmode och nuvarande sportmodeyta på plan 3 utökas med 600 kvadratmeter och tar över en del av ytan för inredning. Vem som ska driva sportmodeytan är inte klart efter att Fourfield valt att avsluta samarbetet med varuhuset.

– Sportmode har en dubbelt så stor tillväxttakt som mode i övrigt så den här satsningen är mycket spännande, säger Andreas Edström, varuhuschef NK Stockholm, under en pressträff.

Därtill satsar varuhuset på mer lyxmode. I dagsläget finns avtal på plats med fyra nya varumärken, bland annat Valentino och Balenciaga som ska flytta in i november.

De nya varumärkena kommer att placeras i och i koppling till ljusgården på gatuplanet, som är det våningsplan som ska förändras mest – till hela 90 procent. Kosmetikavdelningen kommer att ligga kvar där men ska få mer plats.

Därtill satsar varuhuset på herrmode och NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till Plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrmodeplanet.

Varuhuset genomför även en större satsning på kulinariska upplevelser och framöver kommer besökarna att kunna hitta platser för mat på samtliga våningsplan.

Läs också: NK med ny marknadschef

– Vi vill ha fler mötesplatser för våra kunder och för att vara intressanta för dem krävs mer än bara shopping, säger Andreas Edström.

Saluhallen kommer att ligga kvar på nedre planet, och kommer där att dela plats med bland annat blommor och bokhandel.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Gatuplanet och det nedre planet förväntas vara färdiga redan i år.

Varuhuset byggs ut med 20 procent genom omvandling av kontorsytor i NK-huset men framförallt då delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan kommer blir en del av NK. Nuvarande Sats på 3 000 kvadratmeter blir en del av varuhuset, liksom gatuplanet på 1 000 kvadratmeter, där man ska genomföra en satsning på mat och service. Även på Parkadens tak genomförs en satsning. Där ska nämligen sättas upp ett utomhusgym, med löpbanor och banor för padeltennis. På plats kommer det enligt planerna också att finnas mat och dryck.

Läs också: Här öppnar Sealife två nya butiker

En viktig del i varuhusets omgörning är satsningen på digitalisering, med nya betallösningar och ökat fokus på digital kommunikation. Därtill arbetar varuhuset på lösningar för e-handel. Personlig service med bland annat med mobila värdar vid ingångarna är ett viktigt inslag i den nya profilen.

På taket av befintliga NK planeras en restaurang med ute- och inomhusdel men den kommer i ett senare skede.

– I dagsläget arbetar vi med att få detaljplanen godkänd, sedan kan vi ansöka om bygglov, säger Bo Vikare, vd.

NK vill ännu inte gå ut med hur avtalen med de olika entreprenörer som driver avdelningar på varuhuset påverkas av förändringarna men känt är ju redan att Fourfield, som drivit sportmodeytan, har valt att lämna varuhuset i samband med satsningen.

– I förnyelsearbetet kommer många avdelningar att byta plats och vissa kommer att lämna oss men det är lite tidigt att säga exakt hur det kommer att bli, säger Andreas Edström.

Departments and Stores är en av de entreprenörer som driver avdelningar på varuhuset, bland annat inom kosmetik och mode.

– Vi driver 28 avdelningar på NK i Stockholm och elva av dem ska nu förändras. Först ut är damaccessoarer som byggs om redan nu. Vi är mycket positiva till NKs satsning eftersom den innebär att de delar som är starka idag får en ännu större plats, säger Nanna Hedlund, tf vd Departments and Stores.

Andreas Edström kan även avslöja att det finns planer på att förnya gatuplanet även på NK i Göteborg.

– Det är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium och rör sig om förändringar på en mindre skala än i Stockholm, säger han.

Mer om: NK | NK Stockholm
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Hon blir vd för Daymaker

Lanserar ny nätbokhandel: "Vi kan erbjuda lägre pris än våra konkurrenter"

Ska ta upp kampen med stora aktörer i branschen.

90 berörs när Dollarstore skiftar lagerort

Järnia Outlet läggs ned – butiker på åtta orter berörs

Motrörelse premieras – Repameras grundare får utmärkelse

Belönas för arbetet med White Monday.

Bra år för byggmaterial – trots svagt avslut 

Nyhetsbrev

Acne Studios byter läge – tillfälligt

Arkiv

DEBATT
Svensk Handels vd: ”Löneökningstakten måste vara mycket återhållsam”

Hon går till RO

Optimerad kundupplevelse gav effekt — onlineaffären växer för Interflora

Köpcentrumjättens kundklubb når över 1 miljon medlemmar

Sainsburys vd lämnar efter fusionsnederlag

Ahlsell bygger ut i Göteborg

Lust att organisera bakom e-handlarens tillväxt

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Lyko till Femman

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Rekordlåg framtidstro i handeln

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.156