23948sdkhjf

NK storsatsar - blir större och lyxigare

Varuhuset i Stockholm byggs om och blir större med bland annat utegym på taket, fler mötesplatser i form av matställen och ett större fokus på digitalisering och service. Dessutom genomförs en stor satsning på sportmode och på skönhet för herrar.

Totalt ska 50 procent av varuhuset i Stockholm förnyas. Omdaningen har planerats under två år och förväntas vara klar år 2020. Förnyelsearbetet syftar till att göra varuhuset lyxigare, större och mer personligt.

Läs också: Här är konkurserna och rekonstruktionerna som drabbar NK

NK gör även en storsatsning på sportmode och nuvarande sportmodeyta på plan 3 utökas med 600 kvadratmeter och tar över en del av ytan för inredning. Vem som ska driva sportmodeytan är inte klart efter att Fourfield valt att avsluta samarbetet med varuhuset.

– Sportmode har en dubbelt så stor tillväxttakt som mode i övrigt så den här satsningen är mycket spännande, säger Andreas Edström, varuhuschef NK Stockholm, under en pressträff.

Därtill satsar varuhuset på mer lyxmode. I dagsläget finns avtal på plats med fyra nya varumärken, bland annat Valentino och Balenciaga som ska flytta in i november.

De nya varumärkena kommer att placeras i och i koppling till ljusgården på gatuplanet, som är det våningsplan som ska förändras mest – till hela 90 procent. Kosmetikavdelningen kommer att ligga kvar där men ska få mer plats.

Därtill satsar varuhuset på herrmode och NK Herrskor, NK Herrekipering och NK Manlig Depå flyttar upp till Plan 2. Dessutom kommer fem nya avdelningar att öppna på herrmodeplanet.

Varuhuset genomför även en större satsning på kulinariska upplevelser och framöver kommer besökarna att kunna hitta platser för mat på samtliga våningsplan.

Läs också: NK startar hemleverans – utan att ha e-handel

– Vi vill ha fler mötesplatser för våra kunder och för att vara intressanta för dem krävs mer än bara shopping, säger Andreas Edström.

Saluhallen kommer att ligga kvar på nedre planet, och kommer där att dela plats med bland annat blommor och bokhandel.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok beräknas ta tre år och omfattar 50 procent av den befintliga varuhusytan. Gatuplanet och det nedre planet förväntas vara färdiga redan i år.

Varuhuset byggs ut med 20 procent genom omvandling av kontorsytor i NK-huset men framförallt då delar av Parkaden på andra sidan Regeringsgatan kommer blir en del av NK. Nuvarande Sats på 3 000 kvadratmeter blir en del av varuhuset, liksom gatuplanet på 1 000 kvadratmeter, där man ska genomföra en satsning på mat och service. Även på Parkadens tak genomförs en satsning. Där ska nämligen sättas upp ett utomhusgym, med löpbanor och banor för padeltennis. På plats kommer det enligt planerna också att finnas mat och dryck.

Läs också: Så ser nya NK Sport ut

En viktig del i varuhusets omgörning är satsningen på digitalisering, med nya betallösningar och ökat fokus på digital kommunikation. Därtill arbetar varuhuset på lösningar för e-handel. Personlig service med bland annat med mobila värdar vid ingångarna är ett viktigt inslag i den nya profilen.

På taket av befintliga NK planeras en restaurang med ute- och inomhusdel men den kommer i ett senare skede.

– I dagsläget arbetar vi med att få detaljplanen godkänd, sedan kan vi ansöka om bygglov, säger Bo Vikare, vd.

NK vill ännu inte gå ut med hur avtalen med de olika entreprenörer som driver avdelningar på varuhuset påverkas av förändringarna men känt är ju redan att Fourfield, som drivit sportmodeytan, har valt att lämna varuhuset i samband med satsningen.

– I förnyelsearbetet kommer många avdelningar att byta plats och vissa kommer att lämna oss men det är lite tidigt att säga exakt hur det kommer att bli, säger Andreas Edström.

Departments and Stores är en av de entreprenörer som driver avdelningar på varuhuset, bland annat inom kosmetik och mode.

– Vi driver 28 avdelningar på NK i Stockholm och elva av dem ska nu förändras. Först ut är damaccessoarer som byggs om redan nu. Vi är mycket positiva till NKs satsning eftersom den innebär att de delar som är starka idag får en ännu större plats, säger Nanna Hedlund, tf vd Departments and Stores.

Andreas Edström kan även avslöja att det finns planer på att förnya gatuplanet även på NK i Göteborg.

– Det är fortfarande på ett väldigt tidigt stadium och rör sig om förändringar på en mindre skala än i Stockholm, säger han.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094