23948sdkhjf

Coop tappade försäljning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Coop Sverige, med cirka hälften av landets Coopbutiker, redovisar en svagt ökad omsättning på 32 188 miljoner kronor unde 2017. Att jämföra med 31 553 miljoner kronor 2016.

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster minskade till 130 miljoner kronor (236).
Grossiströrelsens omsättning ökade till 16 068 miljoner kronor (15 12), medan butiksförsäljningen minskade till 16 120 miljoner kronor (16 411). Grossiströrelsens ökning beror dock till en del på att Coop Sverige tagit över Coop Värmlands grossiströrelse.

Läs också: Hyllor gapar tomma efter coronaoro

Trots att kooperationen gläder sig åt det tredje året med vinst, är det uppenbart att kedjan fortfarande har stora problem med butiksförsäljningen och tappar marknadsandelar.
– Förklaringen till den minskade vinsten jämfört med 2016 är att fjolåret inleddes svagt med en vikande försäljningstrend. Det sista tertialet skedde dock ett tydligt trendbrott där vinstnivån låg i linje med föregående år, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, i en rapportkommentar.
Coop tror dock att den nya affärsmodellen som infördes vid årsskiftet där rollerna för Coop Sverige och Coop Butiker och stormarknader, CBS, renodlas ska ge en långsiktigt stabil lönsamhet för både grossist- och butiksverksamheten.
– Målsättningen för 2018, som har inletts starkt, är att knäcka den negativa trenden och öka försäljningen. Redan idag tar våra bästa butiker marknadsandelar och på lite längre sikt ska Coop ta marknadsandelar även som helhet, fortsätter Magnus Johansson.

Formatutrullningen har fortsatt. Under året har totalt 74 butiker ställts om, varv fyra nyetableringar och sex som ställts om inom konceptet Coop. Därmed har totalt 141 av Coop Sveriges 237 butiker det nya formatet.
Under året investerade Coop Sverige 564 (408) av totalt 641 miljoner kronor (467) i butiksledet.

Läs också: Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds
77 miljoner kronor investerades i IT och logistik, till största del i den växande e-handeln.
Onlineförsäljningen, som räknas in i butiksförsäljningen, ökade med 9,2 procent för Coop Sverige. För hela Coop växte den med 14,2 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Katastrofsiffror för modehandeln i mars

Skobutiker i konkurs

Jula öppnar drive-in

Instabox tar in kapital – 400 miljoner investeras i bolaget

Jaber i konkurs

Amazon pausar leveranstjänst

Nyhetsbrev

E-handlaren inför korttidsarbete

Arkiv

Färre e-handlar – då väljs mode och heminredning bort

Klart att Footway fullföljer köpet av Sportamore

Tillfällig lag ger regeringen rätt att snabbt fatta beslut – kan gälla stängning av köpcentrum

Då stänger resten av Gamestop-butikerna

Stadium korttidspermitterar och säger upp – över 600 får lämna

Svensk Handel: "Företagens likviditetsproblem fördjupas"

Hemmafixbutiker ser uppsving under coronakrisen

Bygghemma blir BHG

Föreslås till Kinneviks styrelse

Ny marknadschef på Björn Borg

NP Nilsson öppnar ny bygghandel

Kappahl klarar inte hyran

Skjortföretag i konkurs – varumärket kan leva vidare

Svalt intresse för Joy – men rusning till utförsäljningarna

Jula omorganiserar personal

Byggmax öppnar ännu en butik

Stockmann i rekonstruktion

Lindex berörs inte av Stockmanns rekonstruktion

"Alla marknader vi kan nå från Göteborg är intressanta"

1

DEBATT
”Hög tid för fastighetsägarna att ta ansvar”

H&M ska öppna 35 nya butiker i år – stänger färre än tidigare

Bilhandeln flyttar online

Clas Ohlson fixar i mobilen

H&M har inlett dialog om permitteringar

1

Explosion av nya medlemmar till Handels

Systembolaget till ny stadskärna

XXL tar in kapital

Jula gasar på:"Vi siktar högre"

Walmart tar tempen på sina anställda

Se alla Företagens egna nyheter

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Sänd till en kollega

0.141