23948sdkhjf

Coop tappade försäljning

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Coop Sverige tappade både butiksförsäljning och vinst.

Coop Sverige, med cirka hälften av landets Coopbutiker, redovisar en svagt ökad omsättning på 32 188 miljoner kronor unde 2017. Att jämföra med 31 553 miljoner kronor 2016.

Rörelseresultatet före jämförelsestörande poster minskade till 130 miljoner kronor (236).
Grossiströrelsens omsättning ökade till 16 068 miljoner kronor (15 12), medan butiksförsäljningen minskade till 16 120 miljoner kronor (16 411). Grossiströrelsens ökning beror dock till en del på att Coop Sverige tagit över Coop Värmlands grossiströrelse.

Läs också: Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Trots att kooperationen gläder sig åt det tredje året med vinst, är det uppenbart att kedjan fortfarande har stora problem med butiksförsäljningen och tappar marknadsandelar.
– Förklaringen till den minskade vinsten jämfört med 2016 är att fjolåret inleddes svagt med en vikande försäljningstrend. Det sista tertialet skedde dock ett tydligt trendbrott där vinstnivån låg i linje med föregående år, säger Magnus Johansson, vd för Coop Sverige, i en rapportkommentar.
Coop tror dock att den nya affärsmodellen som infördes vid årsskiftet där rollerna för Coop Sverige och Coop Butiker och stormarknader, CBS, renodlas ska ge en långsiktigt stabil lönsamhet för både grossist- och butiksverksamheten.
– Målsättningen för 2018, som har inletts starkt, är att knäcka den negativa trenden och öka försäljningen. Redan idag tar våra bästa butiker marknadsandelar och på lite längre sikt ska Coop ta marknadsandelar även som helhet, fortsätter Magnus Johansson.

Formatutrullningen har fortsatt. Under året har totalt 74 butiker ställts om, varv fyra nyetableringar och sex som ställts om inom konceptet Coop. Därmed har totalt 141 av Coop Sveriges 237 butiker det nya formatet.
Under året investerade Coop Sverige 564 (408) av totalt 641 miljoner kronor (467) i butiksledet.

Läs också: Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig
77 miljoner kronor investerades i IT och logistik, till största del i den växande e-handeln.
Onlineförsäljningen, som räknas in i butiksförsäljningen, ökade med 9,2 procent för Coop Sverige. För hela Coop växte den med 14,2 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panos säljer sitt livsverk

Badklädesmärket Panos Emporio blir norskt.

Trendbrott: Nätet viktigast för byggkunderna

Här byter Elgiganten läge

Årets franchisekedja korad

Optikkedjan expanderar – fyra nya butiker i vår

Har snart 141 butiker.

Polarn O. Pyret håller RNB uppe

Nyhetsbrev

Coca-Cola ändrar formen: ”Största satsningen sedan 1971”

Arkiv

Lidl fick betala 250 000 – kan bli mycket dyrare för andra

Gina Tricot ska spara 200 miljoner kronor

30 tjänster ska bort på huvudkontoret i Borås och därtill dras timmar ned i butikerna.

Jysk till Irland – ska öppna 15 butiker

Modekedjan flyttar kassan ut i butiken

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Butik 140 för optikkedjan

2

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Här expanderar Jysk

Team Sportia-butik i konkurs

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.147