23948sdkhjf

Resultattapp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättning till 89,6 miljoner kronor (86,5) vilket var en ökning med 4 procent.

Rörelseresultatet rasade och landade på -11,1 miljoner kronor (-0,3). Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till -9,2 miljoner kronor (0,8). Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,6 procent (60,0).

Ingen utdelning per aktie föreslås av styrelsen till årsstämman som hålls i Stockholm 4 maj.

I rapporten skriver bolaget att fjärde kvartalet kommit att  utvecklats till ett rearace med mid season-rea, black friday, som visserligen slog rekord, men i sin tur ledde till att julhandeln tappade och sammantaget minskar marginalerna när kunderna inte handlar till fullpris.

Avgående vd Anna Attemark skriver i rapporten att förändringsresan och omställningen till ökat fokus på digital handel pågått sedan hon tillträdde. Hon skriver vidare att ”trenden i branschens omvandling fortsätter – e-handeln ökar, marknaden blir alltmer readriven och många fysiska återförsäljare har det tufft”.

Bolaget säger sig vara starka digitalt och försäljningen i egen och extern e-handel stod för 40 procent av den totala försäljningen 2017. Dock var tillväxttakten inte lika hög i fjol som tidigare år.

Även för helåret rasade resultatet och uppgick efter skatt till -6,3 miljoner kronor (17,7).  Nettoomsättningen 2017 uppgick till 432,1 miljoner kronor (423,2), en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet uppgick till -4,5 miljoner kronor (24,5) för helåret.

I rapporten skriver bolaget att försäljningen i de egna kanalerna ökade med 13 procent för helåret. Bolaget har nya agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike och därtill har en ny säljare har anlitats för Storbritannien.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

Butik 140 för optikkedjan

Arkiv
1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Nu vill de också handla mat på nätet

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Team Sportia-butik i konkurs

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127