23948sdkhjf

Resultattapp för Odd Molly

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Nettoomsättningen ökade men och resultatet rasade under fjärde kvartalet och för helåret. Tillväxten blev betydligt svagare än förväntat 2017.

Under fjärde kvartalet, oktober till december, uppgick modebolagets nettoomsättning till 89,6 miljoner kronor (86,5) vilket var en ökning med 4 procent.

Rörelseresultatet rasade och landade på -11,1 miljoner kronor (-0,3). Resultatet efter skatt för kvartalet uppgick till -9,2 miljoner kronor (0,8). Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,6 procent (60,0).

Ingen utdelning per aktie föreslås av styrelsen till årsstämman som hålls i Stockholm 4 maj.

I rapporten skriver bolaget att fjärde kvartalet kommit att  utvecklats till ett rearace med mid season-rea, black friday, som visserligen slog rekord, men i sin tur ledde till att julhandeln tappade och sammantaget minskar marginalerna när kunderna inte handlar till fullpris.

Avgående vd Anna Attemark skriver i rapporten att förändringsresan och omställningen till ökat fokus på digital handel pågått sedan hon tillträdde. Hon skriver vidare att ”trenden i branschens omvandling fortsätter – e-handeln ökar, marknaden blir alltmer readriven och många fysiska återförsäljare har det tufft”.

Bolaget säger sig vara starka digitalt och försäljningen i egen och extern e-handel stod för 40 procent av den totala försäljningen 2017. Dock var tillväxttakten inte lika hög i fjol som tidigare år.

Även för helåret rasade resultatet och uppgick efter skatt till -6,3 miljoner kronor (17,7).  Nettoomsättningen 2017 uppgick till 432,1 miljoner kronor (423,2), en ökning med 2 procent. Rörelseresultatet uppgick till -4,5 miljoner kronor (24,5) för helåret.

I rapporten skriver bolaget att försäljningen i de egna kanalerna ökade med 13 procent för helåret. Bolaget har nya agenter i Tyskland, Frankrike och Österrike och därtill har en ny säljare har anlitats för Storbritannien.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Underklädeskedja öppnar outlet

Amazon ett steg närmare

Kedjorna som driver omsättningen

Heltäckande och unik kartläggning av Sveriges butiksbestånd.

Nu inleder Datainspektionen GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

Matleveranstjänst till Göteborg

Efter kaoset: Postnord släpper stort åtgärdspaket

Så ska logistikjätten klara Black friday-anstormningen.

Nyhetsbrev

Så ser en hållbar ledare ut

Arkiv

Då öppnar Beijer Byggmaterial sin nya anläggning

Två nya butiker till MoS

Här är verksamheterna som tar plats i modestråket The Designer Gallery.

Sportamore lanserar ny affärsmodell - Adidas först ut

1

Byter ut glödlampor – tjänar 1,8 miljarder

På nytt jobb
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Het sommar – sval försäljning för Byggmax

Här kommer nästa Dollarstore

Anställda anklagas för korruption och människohandel

Flera handlare hotas av konkurs

Handeln, servicebutikerna och nu krögarna. Företagarna i Göteborgs innerstad vittnar om att kommunen dödsdömer näringslivet.

Klartecken för Ica och Min Doktor

Icas köp av Min Doktor har kritiserats av Läkarförbundet. Nu har affären fått grönt ljus.

DEBATT
Kompetensförsörjning är en ödesfråga

Handeln digitaliseras snabbt. Trots det är branschen sämst på att kompetensutveckla befintliga medarbetare, skriver Unionens Henrik Ehrenberg i en debattartikel.

Rizzo avvecklas som butikskedja

Stadium omorganiserar och varslar

Filippa K i Amazons första fysiska modebutik i Europa

Hit kommer Plantagen

Ny e-handlare ska slåss om matkunderna

Fullföljer etableringsplan – två nya butiker i Stockholm

Har öppnat butik i Täby centrum och innan jul väntar ytterligare en butik i Stockholm.

Sverige är bäst på kontantlöshet

Shopgun tar sikte på reklambladen

På nytt jobb
Ny CFO på Pricer

Handlarna pessimistiska inför framtiden

Nokas framgångsrika höst fortsätter

Mathems vd sågar granskningen

10-i-topp-lista: Städerna med framtiden för sig

Ikea ökar - främst i Sverige

”Nu kanske man får andas”

Ny Stora Coop till Stockholm

”Skitmarginaler”

Kommunikationschef lämnar Coop

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.146