23948sdkhjf

Lyko till Finland

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Startar e-handel på sin tredje nordiska marknad samt investerar i ny, automatiserad lagerlokal i Vansbro.

Nu tar hårvård- och skönhetsbolaget Lyko Group steget in på den finska marknaden. Bolaget har sedan innan både e-handel och fysiska butiker i Sverige och Norge men nu lanseras en nätbutik även i Finland under årets andra kvartal.

Läs också: Plötsligt vd-byte i Lyko

– Vi ser en potential i att nå ut med vårt kunderbjudande i Finland. Vi gör det via en online-first strategi på en marknad som har den högsta online-penetrationen i Norden inom hårvård och skönhet, säger Joanna Hummel, vd för Lyko.

Lyko investerar även 85 miljoner kronor fördelat över åren 2018-2020 i en ny, automatiserad lagerlokal i Vansbro. Förhoppningen är att göra lagerhanteringen mer resurs- och kostnadseffektiv.

– Det nya centrallagret kommer att vara konkurrenskraftigt med en kostnadseffektiv och flexibel logistiklösning som är anpassad för stegvis utbyggnad i takt med ökade volymer. Detta är en betydande investering för att möta en ökad tillväxt och säkerställa att vi har kapacitet både vad gäller personal och utrymme, säger Joanna Hummel.

I sin rapport från det fjärde kvartalet 2017 visar Lyko upp ökade intäkter. De uppgick till 241,6 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 203,2 miljoner kronor under motsvarande period året innan. Rörelseresultatet landade på 2,9 miljoner kronor (9,4) med en marginal om 1,2 procent (4,6 procent år 2016).

Mer om: Lyko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Nyhetsbrev

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Arkiv

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

Fresks köper från XL

176 miljoner till MQ

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Zetadisplay visar stark tillväxt

Sjunde butiken för Dogman

Här stänger Åhléns också

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131