Sällanköp drivs av näthandeln

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Näthandeln fortsatte inte oväntat att öka under 2017, i jämförelse med förra året ökade handeln med 16 procent, det framgår av året E-barometer som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Den totala handeln 2017 uppgick till 67 miljarder kronor och motsvarade nästan förväntningarna som låg på 17 procent. I nuläget utgör näthandeln knappt 9 procent av den totala handeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor med 37 procent, skönhet och hälsoprodukter, 28 procent, samt mediaprodukter som stod för 28 procent av försäljningen.
Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent.

I dagsläget säljs var tredje elektronikprodukt via nätet och 16 procent av alla modeprodukter handlas online.

Förlorare i näthandelns utveckling är köpcentrumen som under perioden 2015 till 2017 fått se sin försäljning minska med 9 procentenheter av den yngre generationen som istället väljer handel via mobilen.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

Här öppnar Tictail

Walmart slutar med självscannings-app

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Så kan butiksdöden fintas – fem avgörande rekommendationer

Nyhetsbrev

1

Wish-kunder slipper Kina-avgiften

Har enligt uppgift nått en överenskommelse som gör Postnords avgift överflödig.

Arkiv

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Säljer giraff och porriga domäner

Maskoten Geoffrey och ett flertal domännamn auktioneras ut när företaget går i konkurs.

Stadium Outlet närmar sig 50 butiker

Järnia och Bolist går ihop

Sedeltryckning är ingen lukrativ affär längre

Gekås investerar i shoppingnära boende

Middag på mammas önskelista

Amerikanska betaljätten köper Izettle – Betalar 19 miljarder kronor

Köper svenska fintech-bolaget för 19,2 miljarder kronor.

Sportamore förändrar i ledningen – Tappar logistikchef

På nytt jobb
Hon tar över på Netonnet

Lämnar försäkringsbranschen för elektronikkedjan.

Ny Sverigechef på Lidl

Johannes Fieber tar över Lidl i USA.

Herrmodemärke öppnar i Mood

Nu stundar premiären för nederländska Suitsupply i Stockholm.

Madrasstillverkare ny delägare i Sova

Skapar gemensamt bolag som tar över ägandet av åtta av Sovas 26 butiker.

Lloyds till Kristianstad

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Pricer får miljonorder

Så ska Elly Pistol växa

Butiken läggs ner – nu vill byborna driva den

Sour industry väljer Onepartnergroup

Ica tappade under april

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.6