23948sdkhjf

Sällanköp drivs av näthandeln

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Näthandeln fortsatte inte oväntat att öka under 2017, i jämförelse med förra året ökade handeln med 16 procent, det framgår av året E-barometer som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Ny storförlust för Postnord

Den totala handeln 2017 uppgick till 67 miljarder kronor och motsvarade nästan förväntningarna som låg på 17 procent. I nuläget utgör näthandeln knappt 9 procent av den totala handeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor med 37 procent, skönhet och hälsoprodukter, 28 procent, samt mediaprodukter som stod för 28 procent av försäljningen.
Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent.

I dagsläget säljs var tredje elektronikprodukt via nätet och 16 procent av alla modeprodukter handlas online.

Förlorare i näthandelns utveckling är köpcentrumen som under perioden 2015 till 2017 fått se sin försäljning minska med 9 procentenheter av den yngre generationen som istället väljer handel via mobilen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Arkiv

Butik 140 för optikkedjan

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu vill de också handla mat på nätet

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.273