23948sdkhjf

Sällanköp drivs av näthandeln

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Kläder och skor säljer överlägset mest online.

Näthandeln fortsatte inte oväntat att öka under 2017, i jämförelse med förra året ökade handeln med 16 procent, det framgår av året E-barometer som ges ut av Postnord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Convenience växer i betydelse

Den totala handeln 2017 uppgick till 67 miljarder kronor och motsvarade nästan förväntningarna som låg på 17 procent. I nuläget utgör näthandeln knappt 9 procent av den totala handeln.

– Fortsätter e-handeln att utvecklas i samma takt som den gjort hittills kommer e-handeln om fem år att ha fördubblats, vilket ställer nya krav på detaljister och leverantörer, säger Postnord Sveriges detaljhandelsanalytiker Carin Blom i ett pressmeddelande.

De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor med 37 procent, skönhet och hälsoprodukter, 28 procent, samt mediaprodukter som stod för 28 procent av försäljningen.
Helårets vinnarbransch på nätet blev barnartiklar och leksaker som ökade med starka 23 procent.

I dagsläget säljs var tredje elektronikprodukt via nätet och 16 procent av alla modeprodukter handlas online.

Förlorare i näthandelns utveckling är köpcentrumen som under perioden 2015 till 2017 fått se sin försäljning minska med 9 procentenheter av den yngre generationen som istället väljer handel via mobilen.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

Loomis köper Nokas värdehantering

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

Rekordlåg framtidstro i handeln

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Nyhetsbrev

Bose stänger sina svenska butiker

Arkiv

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Lindex stärker Stockmann

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Teknikmagasinet i konkurs

Apoteket in i Doktor24

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

Fortsatt försäljningstapp för VRG – stänger fler butiker

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

Dyster december i modehandeln

Decemberförsäljningen blev som prognostiserat ett bakslag för modehandeln. Svensk Handel Stil menar att Black friday och mild vinter är huvudanledningar till det dystra utfallet.

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

Twilfits vd: "Större lyhördhet hos fastighetsägare"

Tillförordnade vd Otto Drakenberg räknar med färre butiksstängningar än tidigare kommunicerat.

Oklart kring leksaksbutik på NK

På nytt jobb
Ny vd för RNB:s butiker och ytor på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

På nytt jobb
Hon är ny marknadsdirektör på Ica Sverige

På nytt jobb
Bygma med ny marknadschef 

Stenstan tappar Teknikmagasinet

Modebutik stänger

Optik- och urbutik lämnar orten efter drygt 100 år

Köpcentrum blir ny mötesarena

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.125