23948sdkhjf

Här är framtidens handelsplats enligt AMF

The Lobby liknar ingenting annat. I april öppnar AMF Fastigheter sitt nya koncept i centrala Stockholm.

The Lobby är en helt ny typ av marknadsplats för handlare. Eller som Annelie Gullström, affärsutvecklingschef på AMF Fastigheter, själv uttrycker det:

– Det är som ett livsstilsmagasin som varje månad byter innehåll. The Lobby är en testplattform för framtidens butik- och shoppingupplevelse. Vi vill skapa värde för bolag, kunder och handlarna i framtiden.

I takt med att e-handeln har vuxit och ny teknik har utvecklats har The Lobby vuxit fram. Det har tagit fastighetsbolaget tre år att utveckla konceptet och inneburit mycket research.

– Vi har följt trender, gjort djupintervjuer av kunder, retailers, konsumenter och techbolag. Vi har varit i Asien, USA, Europa och Norden, säger Annelie Gullström och konstaterar att handeln står inför ett nytt och avgörande skifte.

– The Lobby är en plats för handlare som brottas med frågor kopplat till att gränsen mellan fysisk handel och e-handel suddas ut. Verkligheten är komplex för dem. De ska klara av att leverera och överleva. Då ställs det ökade krav på flexibilitet, bland annat hos oss fastighetsägare.

– Handeln går från att fokusera på transaktion till upplevelse. Många är stressade i dag. Det handlar inte bara om att kränga produkter utan om att ska upplevelser på nätet och i den fysiska butiken.

The Lobby ligger på Regeringsgatan 59. Den totala retailytan är 700 kvadratmeter fördelat på två våningar. Kontrakten är korta, minimum en månad. Aktörerna ska avlösa varandra och marknadsytan ständigt förändras.

– Vi går ifrån att skriva långa hyreskontrakt på flera år. Vi till och med rekommenderar handlarna att inte stanna mer än två, tre månader utan hellre komma tillbaka.

AMF paketerar färdiga lösningar som spänner från 2–20 kvadratmeter.

– Vi kallar dem small, medium, large och xl.

I priset ingår personal, inredning, städning och säkerhet.

– Det ska bara var att plugga in.

Vilka aktörer som är tilltänkta till premiären den 5 april, är Annelie Gullström förtegen om.

– Vi för diskussioner med superspännande bolag, med Japan som vill testa Sverige. Med The Lobby sänker vi trösklarna.

Läs mer i nummer 3 av Habit.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125