23948sdkhjf

Trögt i Björn Borgs butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

I jämförbara butiker i Sverige minskade omsättningen med 21 procent under fjärde kvartalet och totalt med 22 procent under perioden.

Läs också: Minskad omsättning för Björn Borg

Även i Benelux minskade försäljningen i jämförbara och egna butiker med 23 procent under kvartalet medan försäljningen ökade i de finska jämförbara butikerna med 16 procent. God tillväxt i Finland drivs enligt rapporten av breddad distribution av sport- och underkläder både via återförsäljare och egna butiker. Även grossistverksamheten i Sverige för under- och sportkläder beskrivs ha haft ett bra fjärde kvartal.

E-handelsförsäljningen ökade under kvartalet med 2 procent och tidigare strul med sajten som påverkade trafik och försäljning mycket negativt på helåret uppges  under fjärde kvartalet vara åtgärdade.

I rapporten skriver bolaget att det är framförallt inom e-handel och den svenska detaljhandeln som utvecklingen varit svag. I den egna e-handeln minskade omsättningen med 16 procent till 41,1 miljoner kronor för helåret.

För fjärde kvartalet, perioden oktober till december, uppgick koncernens nettoomsättning till 170,3 miljoner kronor (171,4) vilket var en minskning med 0,7 procent.

Läs också: Ökad försäljning för Björn Borg

Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,3 procent (48,0) och rörelseresultatet uppgick till 16,9 miljoner kronor(21,4). Resultat efter skatt minskade under fjärde kvartalet och uppgick till 11,0 miljoner kronor (17,9).

Totalt finns 41 varumärkesbutiker varav 35 egna butiker i Sverige, Finland, Holland, Belgien och England. Ökningen av antalet egna butiker beror på förvärvet av i Benelux dit 13 butiker hör.

För helåret ökade koncernens nettoomsättning med 10,3 procent till 696,5 miljoner kronor (631,6). En omsättningsutveckling som är god och härrör i huvudsak till förvärvet av tidigare distributör i Benelux i början av 2017.


Framförallt inom e-handel och samt den svenska detlajhandeln utvecklas svagt E-handeln minskade omsättningen med 16 procent 41,1 miljoner kronor

Finska retail ökade under året med 25 procent 5 procent i jämförbara

Mer om: Björn Borg
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Köpcentrumkampen: Hallarna bäst – Nordby störst

Life firar 25 år med nytt koncept

Var tredje butik Halloweenkampanjar

På nytt jobb
Svensken som blir vd för Under Armour

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Servicehandeln svalnar av

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Nyhetsbrev

Ny bygghandel öppnar i Helsingborg

Arkiv

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.134