23948sdkhjf

Trögt i Björn Borgs butiker

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Björn Borg tappar trafik i de egna butikerna i Sverige och Benelux där försäljningen backade med över 20 procent under fjärde kvartalet.

I jämförbara butiker i Sverige minskade omsättningen med 21 procent under fjärde kvartalet och totalt med 22 procent under perioden.

Läs också: Chefsbyte hos Björn Borg

Även i Benelux minskade försäljningen i jämförbara och egna butiker med 23 procent under kvartalet medan försäljningen ökade i de finska jämförbara butikerna med 16 procent. God tillväxt i Finland drivs enligt rapporten av breddad distribution av sport- och underkläder både via återförsäljare och egna butiker. Även grossistverksamheten i Sverige för under- och sportkläder beskrivs ha haft ett bra fjärde kvartal.

E-handelsförsäljningen ökade under kvartalet med 2 procent och tidigare strul med sajten som påverkade trafik och försäljning mycket negativt på helåret uppges  under fjärde kvartalet vara åtgärdade.

I rapporten skriver bolaget att det är framförallt inom e-handel och den svenska detaljhandeln som utvecklingen varit svag. I den egna e-handeln minskade omsättningen med 16 procent till 41,1 miljoner kronor för helåret.

För fjärde kvartalet, perioden oktober till december, uppgick koncernens nettoomsättning till 170,3 miljoner kronor (171,4) vilket var en minskning med 0,7 procent.

Läs också: Minskad omsättning för Björn Borg

Bruttovinstmarginalen uppgick till 58,3 procent (48,0) och rörelseresultatet uppgick till 16,9 miljoner kronor(21,4). Resultat efter skatt minskade under fjärde kvartalet och uppgick till 11,0 miljoner kronor (17,9).

Totalt finns 41 varumärkesbutiker varav 35 egna butiker i Sverige, Finland, Holland, Belgien och England. Ökningen av antalet egna butiker beror på förvärvet av i Benelux dit 13 butiker hör.

För helåret ökade koncernens nettoomsättning med 10,3 procent till 696,5 miljoner kronor (631,6). En omsättningsutveckling som är god och härrör i huvudsak till förvärvet av tidigare distributör i Benelux i början av 2017.


Framförallt inom e-handel och samt den svenska detlajhandeln utvecklas svagt E-handeln minskade omsättningen med 16 procent 41,1 miljoner kronor

Finska retail ökade under året med 25 procent 5 procent i jämförbara

Mer om: Björn Borg
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

Hon är ny vd för fastighetsjätten

Arkiv

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Kronans Apotek – nu även på NK

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.146