23948sdkhjf

Ikea återkallar godis - skadedjur upptäcktes hos svenska producenten

| Av Niklas Kallin Thander | Tipsa redaktionen

En konsument i Irland hittade en död mus i en av godispåsarna – nu återkallas produkten på flera europeiska marknader.

Ikea återkallar skumgodisprodukten "Godis Påskkyckling" på flera europeiska marknader efter att det upptäckts möss på den anläggning i Sverige där godiset tillverkas.

Sajten Foodmonitor rapporterar även att en konsument i Irland hittat en död mus i en av påsarna med skumgodiset, inköpt på ett Ikea-varuhus i Dublin – en händelse som Ikea Sverige bekräftar har hänt för Food Supply.

Produkten har ännu inte börjat säljas i Sverige, men i de länder där den har börjat säljas har Ikea stoppat försäljningen och gör nu en återkallelse – bland annat i Norge, Storbritannien och Irland.

– Vi ser allvarligt på händelsen och har återkallat produkten på de marknader där den sålts. Vi har ännu inte information om hur detta har inträffat, säger Emil Eriksson, presstalesperson för Ikea Sverige, till Food Supply.

Läs också: Här slår Ikea sig samman med hotelloperatör

Producenten av godiset är en godistillverkare baserad i Linköping. Food Supply har vid flera tillfällen under förmiddagen försökt få en kommentar från företaget, men man vägrar kommentera händelsen. Istället hänvisar man tillbaka till Ikea, som i dagsläget inte har vidare information om hur detta kan ha inträffat.

Läs också: Amazon, Walmart och Ikea stäms över glödlampor

– Vi har en dialog med producenten om vad som har hänt och får se vad nästa steg är. Det är ännu för tidigt att säga vad det är, säger Emil Eriksson.

Återkallelsen, som Ikea ser som en säkerhetsåtgärd, gäller alla påsar av skumgodiset med bäst före-datum mellan 23 oktober 2018 och 26 januari 2019.
Mer om: återkallar | godis | Ikea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Odd Molly gasar på: Förvärvar secondhand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Nyhetsbrev

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Arkiv

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Flygplatsbutik för Newbie

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Han förenar tre kedjor i en butik

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.156