23948sdkhjf

Stor intäktskälla hotad för Blocket

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Bilhandlarna går till annan sajt.

Under hösten lanserades Wayke - en digital handelsplats för försäljning av begagnade bilar. Syftet var att konkurrera med Blocket bil där en stor del av försäljningen av begagnade bilar äger rum - och satsningen verkar ha fått önskat resultat. Förra veckan meddelade Breakit att flera stora bilhandlare har valt att börja annonsera på Wayke istället för Blocket. En av dem är Bilia, som ska föra över sina annonser för begagnade Volvo- och Renault-bilar. Även Upplands Motor har valt att gå den vägen.

Läs också: Blocket vill säkra mot oseriösa djuraffärer

I skrivande stund ligger drygt 43 000 bilannonser uppe på Wayke. Det är samma nivå som under förra veckan, då bolagets vd Martin Fransson sade till Breakit att det är möjligt att de har annonser för hälften av alla de begagnade bilar som säljs i Sverige idag.

“Vi har full förståelse för att man som kund vill prova olika kanaler. Det är tråkigt i varje enskilt fall som en kund väljer att inte synas på Blocket, vår ambition är att vara Sveriges marknadsplats för alla som vill köpa och sälja bil. Det har ju naturligtvis skett tidigare att kunder provat andra kanaler och många har valt att komma tillbaka vilket vi ser som ett gott betyg och tydligt tecken på att vi levererar en konkurrenskraftig och effektiv tjänst”, skriver Blockets vd Jan Prokopec i ett mejl till Breakit.

En av Blockets styrkor är den höga trafiken på sajten.

“På Blocket säljs det mer än 1 bil i minuten och vi hoppas såklart att den effektiviteten är något som alla bilhandlare vill ta del av, även de som testar andra kanaler”, skriver Jan Prokopec till Breakit.

Mer om: bilar | Blocket | Wayke
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kliver in i Kupolen

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Nyhetsbrev

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Arkiv

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Här öppnar varuhusjätten outlet

Mycket svag bygghandel på nätet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.127