23948sdkhjf

Kämpigt för bokrean

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Försäljningen minskar i den fysiska bokhandeln. Ännu större är tappet i dagligvaruhandeln och uppåt går det endast på nätet.

Idag tisdag 27 februari kickar årets bokrea igång. Det är traditionellt sett den viktigaste tiden på året för bokhandeln, efter julhandeln. Det innebär att februari har varit den näst viktigaste månaden på året efter december, och så var det även år 2017, enligt en sammanställning som genomförts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Läs också: Hoppas på bokrean

Februari var dock inte näst störst förra året när det gällde omsättning, vilket det tidigare varit. Anledningen anses främst vara att rean startar allt senare så att den inte bara gäller februari. I år är exempelvis den största delen av den tre veckor långa rean förlagd i mars månad.

Statistiken gäller samtliga böcker som såldes under förra årets bokrea, oavsett om de såldes i rean eller till ordinarie pris.

Statistiken visar vidare att försäljningen under bokrean har tappat generellt. Den enda säljkanal som ökar under rean – 8,2 procent – är näthandeln. Den fysiska bokhandeln gick ner med 3,4 procent förra året medan bokhandeln via dagligvaruhandeln minskade hela 14 procent. Totalt minskade bokrean med cirka 1,9 procent till 304 miljoner kronor, skriver Di.

Generellt stod internet för försäljningen av hälften av alla böcker förra året: två miljarder kronor.

Bokförsäljningen under helåret 2017:

  • Totalt: +4,2 procent (landade på 4,2 miljarder kronor)
  • Fysisk bokhandel: -4,5 procent
  • Dagligvaruhandel: -11 procent (varav -4 procent för pocketböcker)
  • Nätbokhandel: +5 procent
  • Digitala strömningstjänster: +50 procent
Mer om: bokrea


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Svidande kritik mot livsmedelsjättarna

Minskad omsättning för Björn Borg

Så ska Ikea komma närmare storstadskunderna

Möbeljätten investerar miljarder i fastigheter för att skapa integrerade köpcentrumlägen.

Chiquelle bofäster sig i Norge

Expanderar med tullfria leveranser.

Imaginärt för Carlings

Nu släpps Coops nya app

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut tre gånger i veckan (måndag, onsdag och torsdag).

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Handeln skuggades under en dag

Arkiv

Unik digital satsning när NK julskyltar

Levandegör julskyltningen med AR.

Krönika
”Framtidssäkra med omnikanal”

Handlarna tror på julen

Packat och klart på 59 sekunder

Han är ny ledamot i Axel Johnson

Electrolux vd på ny post.

Torkan slår mot julgranarna

Ny Ica Maxi där Coop Forum misslyckades

Hon ska förnya läskjättens image

Nya Sverigechefen Sofie Eliasson Morsink om Coca-Colas framtidsplaner. 


Loomis skriver jätteavtal i USA

Kläder, hemelektronik och skönhet i topp under Black friday

Så mycket ökar omsättningen jämfört med i fjol, enligt Svensk Handel.

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Här lägger Åhléns ner – efter 59 år

Morris stämmer H&M

Modeföretaget stämmer koncernen för varumärkesintrång, uppger Breakit.

Coca Cola fick rätt mot norsk läsk

Ytterligare en Ica-butik upphör

Jula och Thon i stort samarbete

Alibaba slog rekord under "Singles Day"

Butiker måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Pricer i affär med stor kanadensisk kedja

På nytt jobb
Ny HR-direktör på Axfood

Hjälp oss att utveckla Dagens Handel

Logistikpris till Zalando

Julhandeln förväntas slå rekord - igen

Zalando gjorde förlust

På nytt jobb
Ny Nordenchef på Prisjakt

Butikskedjor redo att skriva på

På nytt jobb
Lämnar Twilfit för Securitas

Click & collect på totalt minst 17 marknader 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.152