23948sdkhjf

Kämpigt för bokrean

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Försäljningen minskar i den fysiska bokhandeln. Ännu större är tappet i dagligvaruhandeln och uppåt går det endast på nätet.

Idag tisdag 27 februari kickar årets bokrea igång. Det är traditionellt sett den viktigaste tiden på året för bokhandeln, efter julhandeln. Det innebär att februari har varit den näst viktigaste månaden på året efter december, och så var det även år 2017, enligt en sammanställning som genomförts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Läs också: Hoppas på bokrean

Februari var dock inte näst störst förra året när det gällde omsättning, vilket det tidigare varit. Anledningen anses främst vara att rean startar allt senare så att den inte bara gäller februari. I år är exempelvis den största delen av den tre veckor långa rean förlagd i mars månad.

Statistiken gäller samtliga böcker som såldes under förra årets bokrea, oavsett om de såldes i rean eller till ordinarie pris.

Statistiken visar vidare att försäljningen under bokrean har tappat generellt. Den enda säljkanal som ökar under rean – 8,2 procent – är näthandeln. Den fysiska bokhandeln gick ner med 3,4 procent förra året medan bokhandeln via dagligvaruhandeln minskade hela 14 procent. Totalt minskade bokrean med cirka 1,9 procent till 304 miljoner kronor, skriver Di.

Generellt stod internet för försäljningen av hälften av alla böcker förra året: två miljarder kronor.

Bokförsäljningen under helåret 2017:

  • Totalt: +4,2 procent (landade på 4,2 miljarder kronor)
  • Fysisk bokhandel: -4,5 procent
  • Dagligvaruhandel: -11 procent (varav -4 procent för pocketböcker)
  • Nätbokhandel: +5 procent
  • Digitala strömningstjänster: +50 procent
Mer om: bokrea
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kliver in i Kupolen

XXL tappar Sverigechefen

Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Starkt kvartal för Boozt: "Skalfördelar förbättrar tillväxten"

Östermalms saluhall – försenad och fördyrad

Renoveringen av Östermalmshallen 400 miljoner dyrare än planerat.

Leder Ellos nya heminredningssatsning

Mode- och inredningsjätten lägger krut på heminredning med nylanserad sajt; Homeroom.

Nyhetsbrev

Coops ultimatum: Tillgänglighet eller nedläggning

Arkiv

Här finns Årets apotek

Kraftigt bakslag för Lidl: ”Trafikverket stryper kundtillförseln”

Norskt styrelseproffs till Pricer

Lexington Company växte digitalt och med heminredning

Här öppnar varuhusjätten outlet

Mycket svag bygghandel på nätet

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Sportamore lägger till marknad

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Ny svensk cykelkedjesatsning

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Pandora med ny vd

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Framgång för Pricer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Nytt läge för Coop

Rejält resultattapp för sportkedjan

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.175