23948sdkhjf

Hoppas på bokrean

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Akademibokhandeln hoppas på en lyckad bokrea i år, både i fysisk butik och på nätet. Adlibris påpekar att onlinehandeln är en stark konkurrent till fysisk handel, och bland annat kan erbjuda ett bredare utbud av böcker.

Bokrean är den näst viktigaste händelsen för svensk bokhandel efter julen, men försäljningen minskar. Det visar siffror som sammanställts av Dagens Industri utifrån statistik från branschföreningarna Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Läs också: Bra avslutning på året för bokhandelskedja

Den tre veckor långa rean är dock fortfarande viktig och Akademibokhandeln är en av de aktörer som satsar. Bokrean omfattar där 1,1 miljoner böcker fördelade på cirka 850 olika titlar.

– Bokrean är en av årets viktigaste kampanjer för oss försäljningsmässigt, men den är framför allt en riktigt folkfest som uppskattas av våra kunder, skriver Maria Hamrefors, vd Akademibokhandeln, i en kommentar till Dagens Handel.

– Vi har precis som alla bokälskare stora förväntningar. Vi ska sälja drygt 1,1 miljoner reaböcker. Vi kör bokrea i alla våra kanaler – Akademibokhandelns butiker, Akademibokhandelns e-handel och på Bokus – men den är störst i butik.

Näthandeln är den enda säljkanalen som ökade sin försäljning av böcker förra året. Sakari Luovio, försäljningschef på Adlibris, berättar att onlinebutiken har höga förväntningar på årets bokrea.

– Rean är en väldigt viktig kampanj för oss. Vi gjorde en fantastisk rea förra året och ökade tvåsiffrigt. I år tror jag att vi ökar, det återstår att se hur mycket, skriver han till Dagens Handel.

– Vi har ökat försäljningen vid rean varje år i takt med att vi också tagit marknadsandelar från den fysiska handeln. Rean har funnits i decennier, men skillnaden idag är att ännu fler väljer att handla på nätet istället för att trängas i butiken. Vi och andra näthandlare har dessutom betydligt större rea-utbud än den fysiska handeln. Vi har närmare 5 000 titlar medan den största fysiska handeln kanske har dryga 800. Dessutom väljer vi en ännu aggressivare prisstrategi än den fysiska handeln.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Uniqlo säger tack med kampanj

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Nyhetsbrev

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Arkiv

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Jula väljer ny handelsplats

Lyko ökar online

Icas nya butikskoncept – följ med in

Före detta XL-Partner växlar vd

Morris har stängt Stockholmsbutiken

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.139