Footway stegar framåt

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Visar upp ökad omsättning och resultat.

Den nätbaserade skobutiken Footway redovisar starka siffror i bokslutet för år 2017. Under året lyckades företaget locka till sig nästan 396 000 nya kunder och omsättningen ökade med 46,9 procent, från 343,9 miljoner kronor år 2016 till 505,2 miljoner förra året. Ebitda-resultatet uppgick till 25,3 miljoner kronor (20,8 miljoner år 2016) och resultatet efter skatt blev 11,3 miljoner (4,2).

– Vårt fokus på automatiseringar, crowdsourcing och AI har varit viktiga för bolagets utveckling 2017. Omsättningen per anställd har ökat med 52 procent under 2017 till 14,9 miljoner kronor (9,8), vilket är ett bra bevis på teamets utveckling och drivkraft. Nykundsanskaffningen under året har varit stark, över 395 000 nya kunder, till stor del som följd av automatiseringar inom marknadsföring. Jag tror att vi står inför ett större skifte i många företags arbetssätt och organisationsstrukturer. Crowdsourcing och AI tror jag kommer vara viktiga källor till specifik kompetens och kvantitativt beslutsfattande. Det ska bli spännande att följa utvecklingen kommande år, säger Daniel Mühlbach, Footways vd och grundare.

Footway grundades år 2010. Företaget bedriver i dagsläget försäljning på elva marknader och har 34 anställda vid sitt kontor i Kista samt centrallager i Helsingborg.

Mer om: Footway


Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Nyhetsbrev

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.171