23948sdkhjf

Footway stegar framåt

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Visar upp ökad omsättning och resultat.

Den nätbaserade skobutiken Footway redovisar starka siffror i bokslutet för år 2017. Under året lyckades företaget locka till sig nästan 396 000 nya kunder och omsättningen ökade med 46,9 procent, från 343,9 miljoner kronor år 2016 till 505,2 miljoner förra året. Ebitda-resultatet uppgick till 25,3 miljoner kronor (20,8 miljoner år 2016) och resultatet efter skatt blev 11,3 miljoner (4,2).

– Vårt fokus på automatiseringar, crowdsourcing och AI har varit viktiga för bolagets utveckling 2017. Omsättningen per anställd har ökat med 52 procent under 2017 till 14,9 miljoner kronor (9,8), vilket är ett bra bevis på teamets utveckling och drivkraft. Nykundsanskaffningen under året har varit stark, över 395 000 nya kunder, till stor del som följd av automatiseringar inom marknadsföring. Jag tror att vi står inför ett större skifte i många företags arbetssätt och organisationsstrukturer. Crowdsourcing och AI tror jag kommer vara viktiga källor till specifik kompetens och kvantitativt beslutsfattande. Det ska bli spännande att följa utvecklingen kommande år, säger Daniel Mühlbach, Footways vd och grundare.

Footway grundades år 2010. Företaget bedriver i dagsläget försäljning på elva marknader och har 34 anställda vid sitt kontor i Kista samt centrallager i Helsingborg.

Mer om: Footway
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Från Åhléns till MQ

Hon är ny försäljningschef för MQ och kommer närmast från tung post hos varuhuskedjan.

Mathem och Clas Ohlson vidgar samarbetet

Ett år efter starten innehåller var tioende order hos Mathem varor från Clas Ohlson. Nu vidgas samarbetet.

Handlarna tappar tron till jul

Här öppnar XXL

Det finns ett liv efter julen

Svenska e-handlare har mycket att vinna på att bredda perspektiven och se bortom landsgränserna, anser Paypal.

Energidryck kan komma att begränsas

Nyhetsbrev

Ikea vill aldrig köpa sallad igen

Arkiv

Ica-handlaren köpte AIK:s första evighetskort

Urban Deli vidgar samarbetet med Axfood

Efter köpet: Urban Delis måltidslösningar breddas hos Hemköp och Willys.

Axfood ökar ägandet i Urban Deli

Handeln väntas stå emot lågkonjunkturen

Var femte handlare utsatt för hot

Så svarar handlarna i Trygghetsbarometern från Svensk Handel.

Alla gräver inte guld vid gränsen

Gottekungen.se lägger ned. Kunderna rasar: "Kända bland de flesta banker nu".

Flera finalister i marknadsföringstävling

Microsoft köper mark i Sverige

Dole säljer i Sverige och Finland

Starkt halvår för Elgiganten

Lyko börjar med paketskåp

På nytt jobb
Finansdirektör tillfällig vd på Kappahl

I väntan på att Elisabeth Peregi tillträder kliver han in som tillförordnad.

Gina Tricot expanderar till Kina - ökar digitalt fokus

Lanseras nu i Kina via sociala medier, pop up-butik och webbutik.

Här är årets modejulklapp

Efter fokus på överkroppen flyttar Svensk Handel Stil sig nedåt.

Så prioriterar Ica 2019

E-handel och convenience två av sju fokusområden.

På nytt jobb
Hon är ny chef på Ikea Sverige

Nu står det klart: Amazons moln är i gång

E-handelsjätten tar ytterligare ett kliv in på den svenska marknaden.

Betaltjänsten Glase lägger ner

På nytt jobb
Ny vd på Metallkretsen

Julklappar för 23 miljarder

Apoteket ökar konkurrensen digitalt

På nytt jobb
Ny marknadsdirektör på Apoteket

De tar över Harald Nyborgs butiker

Handeln ska bli bäst på arbetsmiljö

15 butiker till Hede Fashion Outlet

Fastighetsägaren: ”City Gross ska betala 13 miljoner”

Butik sprängd i Malmö

Ikea öppnar på Manhattan

Åhléns drar igång nytt affärsområde

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17