Fattigaste månaden räddas av reor

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Sällanköpsvaruhandelns försäljning ökade i januari tack vare reor och en extra vardag. För dagligvaruhandeln låg försäljningsvolymen på samma nivå som året innan men försäljningen ökade tack vare prishöjningar.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 1,2 procent under januari månad. Den preliminära försäljningssiffran landade på 58 miljarder kronor. Det innebär en ökning om cirka 3,7 procent jämfört med motsvarande period år 2017. Försäljningen påverkades dock positivt med 1,5 procentenhet av att januari innehöll en vardag mer än under året innan. Det visar Detaljhandelsindex, som sammanställs av HUI baserat på statistik från Statistiska Centralbyrån, SCB.

Januari präglas till stor del av reor vilket drar ner bruttovinsten. Det kan dock även leda till ökade försäljningsvolymer. Så var det i år, då två av tre delbranscher inom sällanköpsvaruhandeln hade sänkta priser samtidigt som försäljningsvolymen var positiv för de flesta. Den totala försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln ökade med 5,0 procent under januari.

Sämre gick det för dagligvaruhandeln, där försäljningen gick upp med 2,1 procent. Hela ökningen förklaras där av höjda priser. Den sålda volymen låg på samma nivå som i januari 2017. För livsmedelshandeln minskade den dock med 0,2 procentenheter.

HUI väntar sig att 2018 blir ett positivt år för handeln, med en förväntat ökad försäljning på 2,5 procent, vilket motsvarar drygt 786 miljarder kronor.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Boost för Boozt

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Nyhetsbrev

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Arkiv
1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Säkerhet
Svensk larmdosa kan prisas av EU

Start-up-företaget Minut tävlar om en halv miljon kronor i internationellt tillväxtstöd.

Trio bakom Åhléns nya barnklädesetikett

De ritar barnklädeskollektion åt varuhuskedjan. Det nya märket ersätter Åhléns nuvarande och lanseras i vår.

Tar plats i nya kvarter – hit flyttar Isabella Löwengrips företag

Han satsar på nishat sportkoncept

Jönköpingshandlare lanserar ny sportbutik under namnet Spobik och har Cykelhuset med på tåget.

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Kunderna får övernatta i sval butik

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Adlibris – något av en besvikelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.172