23948sdkhjf

Mobil e-handel vinner terräng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Marknadsföringsspecialisten Criteo lanserar en rapport om shoppingbeteenden i Norden. Mobil e-handel ökar starkt med norrmännen i spetsen.

Criteo Commerce Marketing Ecosystem är ett globalt nätverk bestående av tiotusentals återförsäljare, varumärken och publicister med fokus på integrerad marknadsföring och som drivs av maskininlärning. I analysen, som bygger på rapporter från nätverket, är det ökade beroendet av appar bland konsumenterna en tydlig trend. Analysen visar att återförsäljare som prioriterar utvecklingen av shoppingappar, utöver mobil webb, ser omfattande vinstökningar. Kombinationen app och mobil webb gör att mobil e-handel idag står för hälften av onlineförsäljning i Europa.

Siffrorna visar även att inom Europa är konverteringen via shoppingappar tre gånger högre än för sajter med mobilanpassad webb. Norge var under Q4 2017 ledande i Norden i antal transaktioner från mobila enheter, medan Danmark kammande hem en förstaplats som världsledande i antal transaktioner från surfplattor.

Globalt sett har dock andelen e-handelstransaktioner från surfplattor minskat. På kort sikt har den nordiska handeln från laptops tagit andelar, men på sikt kommer smartphones att bli den primära enheten då skärmarna blir större, webbplatser bättre optimerade och appar fortsätter att växa i popularitet.

Rapporten belyser även konsumenternas allt högre krav som innebär att återförsäljare och varumärken måste leverera sömlösa och relevanta shoppingupplevelser över alla enheter och kanaler genom hela kundresan.

”Det har öppnat upp för en ökad konkurrens, där Amazon och Alibaba har ett tydligt försprång: hur man organiserar och tillämpar data i stor skala för att förstå, nå och inspirera kunder till att handla”, understryker Criteo.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Daniel Wellington vann – Ur & Penn tvingas förstöra klockor

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan inte överklagas.

Ica-butik i centrala Stockholm lägger ned

Skånsk modekedja kan få norsk ägare

Lindex ägarbolag byter vd

På nytt jobb
Nya landschefer hos 25-åriga hälsokedjan

Designtorgets vd Pål Kårfalk ny Sverigechef hos Life.

Så ser nya Rizzo ut

Har öppnat ny butik i Stockholm.

Nyhetsbrev

1

Postnord börjar med bostadsnära paketboxar

Söker efter nya leveranslösningar för e-handeln.

Arkiv

Butik 140 för optikkedjan

Kappahl stramar åt – stänger butiker och minskar personalstyrkan

Bråda butiksöppningsdagar för Scorett

Bauhaus tar hemleveranserna till Storstockholm

Blomsterlandet ökar närvaron i Skåne

Nu vill de också handla mat på nätet

Ikea i pionjärsatsning på biobränsle till havs 

På nytt jobb
Duo till fastighetsrådgivare

Nu drar elektronikkedjan upp tempot digitalt

Ännu en butik stänger – här breder butiksdöden ut sig

Lågprisjättens e-handel lanserad

På nytt jobb
Vd-skifte hos Apoteksgruppen

Hon kliver in som vd efter en snabb karriär hos Apotekskedjan.

TEKNIK
Googlesökningar blir erbjudanden i butikens skärmar

Digital skärmteknik ersätter de traditionella skyltarna.

Här expanderar Jysk

Willys tar över efter Coop – kan följas av Rusta

Team Sportia-butik i konkurs

Coop-chef anklagas för trakasserier av 20 kvinnor – en försökte ta livet av sig

Sängkedja fortsätter satsa fysiskt – väljer Stockholmscentrum

Ica fortsatte vinna marknadsandelar

Näthandlare tror på framtiden

NK-kvarter kan byggas ut och om

H&M: Försäljningen steg med 4 procent

Tillfälligt för inredningsaktör

Nytt samarbete för kameraövervakning

Ska säljutbilda fler i Norden

Ikeas testkoncept läggs ned

Så sålde Clas Ohlson

Twilfit till Åhléns

Lantmännen och Granngården i utökat samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.163