Mobil e-handel vinner terräng

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Marknadsföringsspecialisten Criteo lanserar en rapport om shoppingbeteenden i Norden. Mobil e-handel ökar starkt med norrmännen i spetsen.

Criteo Commerce Marketing Ecosystem är ett globalt nätverk bestående av tiotusentals återförsäljare, varumärken och publicister med fokus på integrerad marknadsföring och som drivs av maskininlärning. I analysen, som bygger på rapporter från nätverket, är det ökade beroendet av appar bland konsumenterna en tydlig trend. Analysen visar att återförsäljare som prioriterar utvecklingen av shoppingappar, utöver mobil webb, ser omfattande vinstökningar. Kombinationen app och mobil webb gör att mobil e-handel idag står för hälften av onlineförsäljning i Europa.

Siffrorna visar även att inom Europa är konverteringen via shoppingappar tre gånger högre än för sajter med mobilanpassad webb. Norge var under Q4 2017 ledande i Norden i antal transaktioner från mobila enheter, medan Danmark kammande hem en förstaplats som världsledande i antal transaktioner från surfplattor.

Globalt sett har dock andelen e-handelstransaktioner från surfplattor minskat. På kort sikt har den nordiska handeln från laptops tagit andelar, men på sikt kommer smartphones att bli den primära enheten då skärmarna blir större, webbplatser bättre optimerade och appar fortsätter att växa i popularitet.

Rapporten belyser även konsumenternas allt högre krav som innebär att återförsäljare och varumärken måste leverera sömlösa och relevanta shoppingupplevelser över alla enheter och kanaler genom hela kundresan.

”Det har öppnat upp för en ökad konkurrens, där Amazon och Alibaba har ett tydligt försprång: hur man organiserar och tillämpar data i stor skala för att förstå, nå och inspirera kunder till att handla”, understryker Criteo.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

”Ambitionen är att hjälpa konsumenterna att handla där de vill”

Fler konsumenter vill handla från småföretagare. Nu lanserar Izettle en karta för att hitta dem.

De planerar expansion i Sverige

TEKNIK
Elgiganten inför Swish

Då öppnar Arket i Stockholm

Nu aviseras öppningsdatumet för kedjans första butik i Sverige."Vi hade otrolig tur som kunde göra om planerna så snabbt efter branden på Biblioteksgatan i november".

Säkerhet
Fortsätter skydda Farsta Centrum

Ikea in i Svensk Dagligvaruhandel

Nyhetsbrev

NTG sålde godis för 18,7 miljoner

Försäljningen till Norge och Finland drog upp siffrorna – ökade omsättningen med 237 procent, men resultatet minskade.

Arkiv

Stänger alla butiker – fokuserar på e-handel

14 fysiska butiker ska läggas ner. Nu söker företaget ny vd.

Lloyds apotek satsar på hemleveranser med Best

På nytt jobb
Han blir ordförande för Svensk Dagligvaruhandel

Nu öppnar Jula i Nacka Forum

H&M fortsätter investera i sälj- och köptjänst

"Internationell shoppingupplevelse" - VRG nyöppnar på NK

Jysk flyttar

Ger Ikea-korvarna en match

Biltema satsar på caféverksamheten – växer med 30-40 procent per år.

Muji i egen regi

Öppnar första butiken utanför Åhléns under året.

Ny butik för Rusta i Norge

E-handlare öppnar fysiskt i Stockholm

Normal öppnar nytt

På nytt jobb
Ny chef på Kronan

TEKNIK
Walmart slutar med självscannings-app

Här öppnar Tictail

Löneförväntningarna fortsatt på låg nivå

Ica hyr i Borlänge och Strängnäs

Omval och nya ledamöter hos Svensk Handel

Jetshop samarbetar med Postnord

På nytt jobb
Ny chef på XL-Bygg

Middag på mammas önskelista

Spot-a-Shop satsar på Sverige

Lloyds till Kristianstad

Reitan blir postombud

På nytt jobb
Ny vd på Kjell & Company

Uppåt för Clas Ohlson i april

1

Textilbutik lägger ner – efter 77 år

Bygger nytt i Danmark

Elektronikjätten tar Granit till Seoul

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.135