23948sdkhjf

Höjer åldern för vapenköp

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Efter skolskjutningen i Florida – nu måste man vara 21 år gammal för att köpa skjutvapen på amerikanska Walmart och Dick’s Sporting Goods.

Detaljhandelskedjan Walmart har beslutat sig för att höja åldern för att köpa skjutvapen och ammunition från 18 till 21 år. Beslutet kommer efter skolskjutningen i Florida i mitten av februari, där 17 personer dödades. 

Läs också: Walmart bygger enorm varuautomat

Kedjan kommer dessutom sluta att sälja andra produkter som liknar automatkarbiner – bland annat luftgevär och leksaker. Det skriver New York Times.

Förändringarna ska implementeras så snart som möjligt, anger Walmart i ett pressmeddelande.

Även den amerikanska sportkedjan Dick’s Sporting Goods har reagerat på katastrofen i Florida och har fattat beslutet att upphöra med att sälja automatkarbiner och vissa slags magasin i flera av sina butiker. Dessutom har minimiåldern höjts till 21 år för att köpa vissa vapen, oavsett reglerna i respektive delstat.

Walmarts fokus ligger främst på jakt. Enhandsvapen säljs endast i Alaska. Automatkarbiner och tillbehör har kedjan inte sålt sedan år 2015.

Tillsammans är Walmart och Dick’s Sporting Goods två av de största försäljarna av skjutvapen i USA.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polarbröds Anna Borgeryd avliden

Var huvudägare tillsammans med systern Karin Bodin.

Här öppnar varuhusjätten outlet

Obemannade butiker blir franchise – 200 stycken ska upp

”Alla papper är redo och intressenterna är många. Jag har visat att det går”.

Sportamore lägger till marknad

Jysk på nya adresser – återöppnar här

Tiger of Swedens vd lämnar

Går med omedelbar verkan.

Nyhetsbrev

Ny svensk cykelkedjesatsning

Arkiv

Här kompletterar apotekskedjan Coop och Eurocash – men ännu ingen Ica

Han blir ny finanschef på Ica-handlarnas Förbund

Stabilt men blygsamt för dagligvaruhandeln

Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

Vd-skifte hos Eton

Skjortföretaget hämtar ny vd från H&M-sfären.

Åhléns marknadschef får gå efter omorganisation

Hon får utökat ansvar när varuhuskedjan smälter samman marknad och försäljning.

Han tar över Ohlssons Tyger

Tygkedjan stannar i familjen när sonen och nuvarande vd köper företaget av sin far.

Pandora med ny vd

På nytt jobb
Icadirektör blir vd på Martin & Servera

Icagruppens strategi- och affärsutvecklingsdirektör ersätter Håkan Åkerström.

Sportbutik kan ta hem Postnords logistikpris

Fortsätter satsning på kontantcenter

Tvärstopp för Odd Molly

Kafékedja öppnar i Kina

Lekextra drar upp tempot – förhandlar om tidigare BR-lägen

Norska Nordic Toy Team har köpt 20 av Top-Toys butiker och förhandlar med fastighetsägare i Sverige om fler butikslägen.

16 nya butiker i fjol

Framgång för Pricer

Kinnevik ny storägare i Mathem

Mathem får in 400 miljoner i cash: ”Stora planer”.

Stärkt Lindex

Ica-profil blir ny vd hos Fazer

Lyxmodehus dubblerar butiksytan

Rejält resultattapp för sportkedjan

Nytt läge för Coop

Handlare vill se kameror i Stenstan

Öppnar ny avdelning för ur och juveler

Här öppnar Lakritsroten

Herrmodekedja väljer Frölunda Torg

Här tar H&M över efter Willys

Ica-handlare misshandlades blodig

Så ser nya Deichmann ut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.139