Höjer åldern för vapenköp

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

Efter skolskjutningen i Florida – nu måste man vara 21 år gammal för att köpa skjutvapen på amerikanska Walmart och Dick’s Sporting Goods.

Detaljhandelskedjan Walmart har beslutat sig för att höja åldern för att köpa skjutvapen och ammunition från 18 till 21 år. Beslutet kommer efter skolskjutningen i Florida i mitten av februari, där 17 personer dödades. 

Läs också: Walmart slutar med självscannings-app

Kedjan kommer dessutom sluta att sälja andra produkter som liknar automatkarbiner – bland annat luftgevär och leksaker. Det skriver New York Times.

Förändringarna ska implementeras så snart som möjligt, anger Walmart i ett pressmeddelande.

Även den amerikanska sportkedjan Dick’s Sporting Goods har reagerat på katastrofen i Florida och har fattat beslutet att upphöra med att sälja automatkarbiner och vissa slags magasin i flera av sina butiker. Dessutom har minimiåldern höjts till 21 år för att köpa vissa vapen, oavsett reglerna i respektive delstat.

Walmarts fokus ligger främst på jakt. Enhandsvapen säljs endast i Alaska. Automatkarbiner och tillbehör har kedjan inte sålt sedan år 2015.

Tillsammans är Walmart och Dick’s Sporting Goods två av de största försäljarna av skjutvapen i USA.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Särskild avgift på plastförpackningar?

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.191