Kämpigt för fysisk modehandel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

E-handeln går framåt och ökar konkurrensen för de fysiska butikerna, och pressade priser minskar lönsamheten.

2017 var ett mycket tufft år för modehandeln i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Stilanalys. Klädhandeln i fysisk butik minskade med 2,6 procent förra året och skohandeln med 2,5 procent. Klädhandeln gick endast med plus under två månader förra året och skohandeln under tre månader.

Läs också: Extremvärmen sänkte modehandeln

Även under perioden september till december – där Black Friday och julhandeln ingår – landade den fysiska modehandeln på minus. Klädhandeln minskade med 3,0 procent och skohandeln med 1,7 procent.

En viktig anledning är en ökad konkurrens från e-handeln, som växte med 13 procent för kläder och skor förra året. Den totala omsättningen för kläder och skor landade där på 10,3 miljarder kronor förra året, vilket innebär en ökning om en miljard jämfört med 2016.

– Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

En annan anledning är en ökad prispress. Importpriserna ökade med 0,8 procent förra året men samtidigt fortsätter konsumentpriserna att sjunka – för kläder med 0,1 procent och för skor 1,2 procent. Det minskar självklart lönsamheten.

– Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, säger Johan Davidson.

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, så minskade klädhandeln med 1,6 procent år 2017 jämfört med året innan och skohandeln gick ner med 2,7 procent. I DHI ingår både handeln i fysisk butik och online.



Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Särskild avgift på plastförpackningar?

Därför kommer inte Max att börsnoteras

Richard Bergfors i intervju om 50-årsjubileet, satsningen utomlands och kedjans framtid.

Läskgigant köper Sodastream

Köper kolsyreföretaget för miljarder.

Japansk kedja utökar på Åhléns

Muji bygger stort och nytt på Åhléns City i Stockholm. Barnavdelningen får maka på sig.

Mulberry rasar efter svag brittisk trend

Peak Performance tappar vd – går till Baby Björn

Efter fyra år lämnar Nicolas Warchalowski modesportföretaget.

Nyhetsbrev

Boost för Boozt

Arkiv

Ökad försäljning för Björn Borg

Rekordstark tillväxt i Björn Borgs jämförbara butiker i jämfört med i fjol. Sportmodebolagets utveckling i Benelux är dock bedrövlig.

Algavtal för sydkoreansk marknad

Simris Alg har tecknat avtal med Seoul-baserade Infobell om att sälja bolagets omega-3-tillskott.

Zetadisplay dubblade omsättningen

Lidl slutar sälja engångsartiklar av plast

Han går från Ica till Hobbex

E-handelschefen blir ny vd på prylföretaget.

1

Icas vinst sjönk

Ica Sverige besvikelse i rapport.

Resultatförbättring för Lindex

På nytt jobb
Han ska ta Outnorth till nya höjder - e-handlare med ny vd

Säkerhet
Kortbedrägerier bromsar in i Sverige

Värmen sänker tron på framtiden

Het juli för Clas Ohlson

På nytt jobb
Klart med Postnords nya ordförande

På nytt jobb
Hon valde Ica före Dramaten

Svenska Dagbladets före detta vd blir ny marknadsdirektör.

Detaljhandelskedja i konkurs efter 45 år

Stänger 102 butiker efter andra konkursen på fyra år.

Hushållens konsumtion ökade i sommar

Nätapoteket får sälja receptbelagt

Här öppnar Lager 157 - satsar i norr

Fredells öppnar tidigare för proffsen

Hon blir Securitas kommunikationsdirektör

Solskyddskrämer säljer som smör

På nytt jobb
Paulig rekryterar ny HR-chef

Så sålde Zalando

Klassisk korv får klimatsmart kompanjon

Bygghandel drabbad av sommarvärme

Kunderna får övernatta i sval butik

Det kinesiska undret fortsätter att falla

Heineken investerar i kinesisk bryggerikoncern

Medicin tas bort från hyllorna - på grund av värmen

Nu kan man panta påsar med mobilen

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.2