23948sdkhjf

Kämpigt för fysisk modehandel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

E-handeln går framåt och ökar konkurrensen för de fysiska butikerna, och pressade priser minskar lönsamheten.

2017 var ett mycket tufft år för modehandeln i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Stilanalys. Klädhandeln i fysisk butik minskade med 2,6 procent förra året och skohandeln med 2,5 procent. Klädhandeln gick endast med plus under två månader förra året och skohandeln under tre månader.

Läs också: Minussiffror i modehandeln även i oktober

Även under perioden september till december – där Black Friday och julhandeln ingår – landade den fysiska modehandeln på minus. Klädhandeln minskade med 3,0 procent och skohandeln med 1,7 procent.

En viktig anledning är en ökad konkurrens från e-handeln, som växte med 13 procent för kläder och skor förra året. Den totala omsättningen för kläder och skor landade där på 10,3 miljarder kronor förra året, vilket innebär en ökning om en miljard jämfört med 2016.

– Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

En annan anledning är en ökad prispress. Importpriserna ökade med 0,8 procent förra året men samtidigt fortsätter konsumentpriserna att sjunka – för kläder med 0,1 procent och för skor 1,2 procent. Det minskar självklart lönsamheten.

– Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, säger Johan Davidson.

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, så minskade klädhandeln med 1,6 procent år 2017 jämfört med året innan och skohandeln gick ner med 2,7 procent. I DHI ingår både handeln i fysisk butik och online.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Sex tips för färre returer

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Nyhetsbrev

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Arkiv

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Kedjorna som är bäst på mersälj

Apotea bästa nätbutik – igen

Textilbolag i konkurs

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Fler vill ha installerat – Elon ökar försäljning av tjänster

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Pris regerar under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.194