23948sdkhjf

Kämpigt för fysisk modehandel

| Av Erika Lindbom Sierakowiak | Tipsa redaktionen

E-handeln går framåt och ökar konkurrensen för de fysiska butikerna, och pressade priser minskar lönsamheten.

2017 var ett mycket tufft år för modehandeln i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Stilanalys. Klädhandeln i fysisk butik minskade med 2,6 procent förra året och skohandeln med 2,5 procent. Klädhandeln gick endast med plus under två månader förra året och skohandeln under tre månader.

Läs också: Var tredje butik Halloweenkampanjar

Även under perioden september till december – där Black Friday och julhandeln ingår – landade den fysiska modehandeln på minus. Klädhandeln minskade med 3,0 procent och skohandeln med 1,7 procent.

En viktig anledning är en ökad konkurrens från e-handeln, som växte med 13 procent för kläder och skor förra året. Den totala omsättningen för kläder och skor landade där på 10,3 miljarder kronor förra året, vilket innebär en ökning om en miljard jämfört med 2016.

– Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

En annan anledning är en ökad prispress. Importpriserna ökade med 0,8 procent förra året men samtidigt fortsätter konsumentpriserna att sjunka – för kläder med 0,1 procent och för skor 1,2 procent. Det minskar självklart lönsamheten.

– Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, säger Johan Davidson.

Enligt Detaljhandelsindex, DHI, så minskade klädhandeln med 1,6 procent år 2017 jämfört med året innan och skohandeln gick ner med 2,7 procent. I DHI ingår både handeln i fysisk butik och online.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Köpcentrumkampen: Hallarna bäst – Nordby störst

Life firar 25 år med nytt koncept

Var tredje butik Halloweenkampanjar

På nytt jobb
Svensken som blir vd för Under Armour

Patrik Frisk efterträder Kevin Plank hos den amerikanska sportmodejätten.

Servicehandeln svalnar av

Ännu en köpcentrumägare satsar på paketutlämning

Nyhetsbrev

Ny bygghandel öppnar i Helsingborg

Arkiv

Halv miljon besökare på Mall of Tripla första veckoslutet

Elgiganten öppnar butiker och inleder nätsamarbete

Trögare för Nelly – rejält resultattapp

Här öppnar Åhléns i nytt läge

Stärkt Sportamore

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Kappahl krymper styrelsen

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.24